• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
18
منتخبین گزارش می‌دهد:

سید جواد ساداتی نژاد در دفاع از برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم چه گفت؟

  • کد خبر : 6759
  • 01 شهریور 1400 - 15:12
سید جواد ساداتی نژاد در دفاع از برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم چه گفت؟

سید جواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم پس از سخنرانی نمایندگان کمیسیون‌ کشاورزی، موافق و مخالف به تشریح و دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

سید جواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم پس از سخنرانی نمایندگان کمیسیون‌ کشاورزی، موافق و مخالف به تشریح و دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

 

*** سید جواد ساداتی نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم

 

به گزارش منتخبین، در جلسه رای اعتماد به سید جواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، پس از سخنرانی نمایندگان موافق، مخالف و کمیسیون‌ کشاورزی، نوبت به وزیر پیشنهادی برای دفاع از خود و برنامه‌هایش رسید.

سید جواد ساداتی نژاد با حضور در جایگاه، اظهار داشت:

کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است، امنیت غذایی در تمام جهان بر عهده دولت ها می باشد و این مهم در همه کشورها اولویت اول محسوب و به قدرت غذا تبدیل شده است و هیچ موضوع دیگری نسبت به آن دارای اولویت نیست.

این مهم در جهان به قدرت غذا تبدیل شده و کشورها امروز به دنبال اقتدار غذایی هستند، امروزه اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه مهم قدرت محسوب می شوند، این وضعیت جدید حوزه تولید غذا در جهان است، بر همین اساس باید توجه کنیم که برای ایجاد این اقتدار  غذایی به اقتدار کشاورزی نیاز داریم، ولی شرایط ما در این حوزه یعنی حوزه کشاورزی چگونه است؟

 
 

*** ظرفیت های بی نظیر حوزه های کشاورزی

 
 
ساداتی نژاد در ادامه به ظرفیت های بی نظیر حوزه های کشاورزی و دامداری کشور اشاره کرد و در بخش دیگر گفت:
ظرفیت های حائز اهمیتی در این حوزه داریم، این ظرفیت، قدرت کشاورزی ما می باشد و حاکی از این است که ما می توانیم در منطقه دارای اقتدار غذایی باشیم، اقتدار و کرسی ای که امروز در اختیار جمهوری اسلامی ایران نیست و در اختیار کشور دیگری قرار دارد پس با توجه به این ظرفیت ها در جایگاه خودمان قرار بگیریم.
حال برای رسیدن به این اقتدار کشاورزی به تحول حوزه کشاورزی نیاز داریم، برنامه دولت سیزدهم برای وزارتخانه جهاد کشاورزی با نگاه رسیدن به اقتدار غذایی نوشته شده است، طرح تحول کشاورزی با رویکرد جهادی ۱۶ چالش اساسی بحث کشاورزی را شناخته و با تفکر سیستمی ۲۵ راهبرد ارائه می دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه کشاورز امروز تولید کننده قدرت در جمهوری اسلامی است، به اصول برنامه تحول گرایانه خود اشاره کرد و گفت:
اصل اول، اصل همه باهم، همان شعار جهاد سازندگی که مناطق محروم را محرومیت زدایی کرد، با همین شعار در حوزه کشاورزی تحول ایجاد می کنیم و  در کنار نمایندگان همه با هم برای رفع مشکلات کشاورزی تلاش کرده و قطعا در اناق و دفتر خود  نخواهیم نشست و تلاش می کنیم مشکلات این حوزه رفع شود.
اصل دوم اصل “ما می توانیم” است، مشکلات کشاورزی و اقتصادی فراوان است، ولی با یاری کشاورزان، سیاست گذاران، نخبگان و تشکل های صنفی با تحول کشاورزی زمینه ساز تحول دیگر بخش ها خواهیم بود، اصل دیگر اصل یک بار برای همیشه است، برخی مشکلات ما در حوزه کشاورزی طولانی مدت وجود داشته که یک بار برای همیشه آن ها را رفع خواهیم کرد، برای مثال با این روند کنونی، اراضی کشاورزی ما تا ۳۰ سال آینده هم  دارای سند نخواهند شد، با این برنامه ما زمین های کشاورزی دارای سند خواهند شد.
 
 

*** ما کشاورزی را اقتصاد می دانیم

 
 
وزیر پیشنهادی کشاورزی در ادامه اضافه کرد:
اما اصل چهارم این است که هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد مگر بر اساس علم. ما کشاورزی را اقتصاد می دانیم، نگاه غیر تجاری و اقتصادی را در این حوزه قبول نداریم، کشاورزی هم صادرات و هم واردات دارد، کشاورزی با نگاه اقنصادی می تواند امنیت غذایی مردم را تامین کند، کشاورزی بنگاه خیریه نیست بلکه حساب و کتاب دارد، باید با قیمت واقعی با این حوزه رویه رو شویم نه با قیمت دستوری، اگر به کشاورزی یارانه ندادیم با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد، ما تلاش داریم با ظرفیت اتحادیه ها، تشکل ها و تعاونی ها با رعایت حال مصرف کنندگان قمیت نهاده و قیمت نهایی بازار را تعیین کنیم و دست واسطه ها را حذف کنیم.

*** عزم جهادی باید به وزارت جهاد برگردد

 
 
ساداتی نژاد در ادامه گفت:
بخش‌های فراموش شده در کشاورزی داریم و روحیه و عزم جهادی باید به این وزارتخانه برگردد.
روستا فراموش شده که از زمان ادغام جهاد سازندگی این اتفاق افتاد، و امروز بیش از ۲۰ دستگاه متولی روستا است. روستاهای ما بی پناه مانده اند و داریم روستاها را به سمتی مدیریت می‌کنیم که شهر شوند.
باید مجددا متولی واحد به روستاها برگردد تا مهاجرت کاهش پیدا کند، لذا لایحه سازمان جهاد سازندگی روستایی که مورد نظر رئیس جمهور هم هست ان شاءالله به مجلس فرستاده خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه کشت دیم در کشور ما فراموش شده است‌، بیان کرد:
ما ظرفیت دیم فراوان داریم. دنیا ۷۰ درصد محصول را از دیم می‌گیرد. هم در توسعه و هم بهره وری در برنامه‌ها بر آن تاکید شده است.
 
وی در رابطه با بحث شیلات بیان کرد:
شیلات کشور ما نقش فوق العاده در تولید دارد. ۵۰ درصد ماهی در داخل کشور است. الگوی پرورش سالم در دریا و ساحل را فراموش کردیم که در برنامه داریم و به آن پرداخته خواهد شد.
 
 

*** برنامه های تحولی وزارت جهاد کشاورزی 

 
 
ساداتی نژاد در رابطه با برنامه های تحولی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد:
در وزارت جهاد کشاورزی تفویض اختیار گسترده به شهرستان ها خواهیم داشت تا در شهرستان برای کشاورزی و دامپروری تصمیم گرفته شود و از آن حمایت خواهیم کرد.
کشاورزی ما معیشتی است و باید به سمت تجاری حرکت کند، بنابراین چند برنامه داریم که از مهمترین آن کشاورزی قراردادی است تا کی کشاورز باید تولید کند و محصول روی دستش بماند. در دنیای امروز نیز این رویه وجود دارد که بذری کاشته نمی شود مگر آنکه خریدار آن تعیین شده باشد. این هدف در طول چهار سال آینده پیگیری خواهد شد
همچنین تلاش خواهیم کرد کشاورزی به این روش سودمند شود به خصوص خرده مالکان مورد حمایت قرار گیرند.
زنجیره ارزش تبدیلی را رونق خواهیم داد و کشاورزی را بر اساس اقلیم توسعه خواهیم داد و بر مبنای توان اکولوژیکی که در منطقه وجود دارد، نوع کشت را تعیین خواهیم کرد. اجرای الگوی کشت مسئله مهمی است که اجرا نشده است. همچنین تضمین قیمت را خواهیم داشت.
یکی دیگر از برنامه ها احیای مرغ لاین آرین و دانه‌های روغنی است که مفصل در برنامه ها ذکر شده و یکپارچه سازی زمین ها را خواهیم داشت. کشاورزی باید علمی باشد و تلاش می‌کنیم سازمان تحقیقات کشاورزی با فرصت مطالعاتی در کنار کشاورزان قرار گیرد.
در مورد مدیریت ریسک کشاورزی و بیمه به سمت مدیریت بحران خواهیم رفت و تنوع بیمه را افزایش می دهیم.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت باغبانی در کشور مغفول مانده، گفت:
همچنین توسعه گیاهان دارویی را در کشور خواهیم داشت. فسادستیزی نیز از موضوعات برنامه است و از انحصار جلوگیری می‌کنیم و سوت زنی برای فساد را در وزارت جهاد راه اندازی خواهیم کرد.
 
 

*** بخش شیلات

 
 
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در رابطه با بخش شیلات، گفت:
تمام ظرفیت تولید را در دست خواهیم گرفت و باید حداکثر تولید را در نظر بگیریم و همچنین در رابطه با بحث مدیریت منابع انسانی و تربیت کشاورزان آینده، با توجه به اینکه سن کشاورزان بالاست، جوانان را به کار کشاورزی تشویق خواهیم کرد. همچنین در حوزه پرسنل وزارت جهاد و رسیدگی به وضع ایثارگران نیز بر اساس قانون تمهیداتی را در نظر گرفته‌ایم.
بر اساس تجارت آب مجازی کار خواهیم کرد و بر این اساس محصولات آب بر را از خارج تامین می‌کنیم. لایحه جامع آبخیزداری را نیز به مجلس خواهیم فرستاد و تاسیس پژوهشکده آب و خاک را در برنامه‌ها داریم.
در زمینه توسعه چوب هم کار خواهد شد و درباره پروژه گرمسیری نیز اقداماتی صورت خواهد گرفت. همچنین راه‌اندازی قرارگاه توزیع هوشمند اقلام اساسی و نهاده‌های دامی در دستور کار می‌باشد.
 
 

*** تمام تلاشم را برای رفع مشکلات به کار خواهم بست

 
 
به گزارش منتخبین، وزیر پیشنهادی کشاورزی در پایان ضمن تشکر از مردم حوزه انتخابیه ‌اش گفت:
از مردم کاشان و آران و بیدگل که دو دوره به فرزند خود اعتماد کردند تشکر می‌کنم. اگر انتخاب شدم به کشاورزان تعهد می‌دهم که تمام تلاشم را برای رفع مشکلات آنها به کار خواهم بست و مدیری هستم که به سراغ آنها خواهم رفت و در دفتر خود نخواهم نشست.
 
 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=6759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.