• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
14
منتخبین گزارش می‌دهد:

انتخابات پارلمانی لبنان برای انتخاب رئیس جمهور در این کشور/ معرفی بزرگترین احزاب سیاسی در لبنان 

  • کد خبر : 7582
  • 11 فروردین 1401 - 12:05
انتخابات پارلمانی لبنان برای انتخاب رئیس جمهور در این کشور/ معرفی بزرگترین احزاب سیاسی در لبنان 
جریان‌های سیاسی لبنان در تلاش برای تصاحب پارلمان لبنان هستند تا بتوانند گزینه‌های نزدیک به خود را به‌عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی کنند.

جریان‌های سیاسی لبنان در تلاش برای تصاحب پارلمان لبنان هستند تا بتوانند گزینه‌های نزدیک به خود را به‌عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی کنند.

 

*** آمادگی لبنان برای برگزاری انتخابات

 

به گزارش منتخبین، بر اساس بیانیه‌ای که دفتر میشل عون رئیس جمهوری لبنان منتشر کرده است فرمان دعوت از کمیته های انتخاباتی برای برگزاری انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال جاری را امضا کرده است.

بر اساس این فرمان، رای گیری از برگزار کنندگان انتخابات سه روز قبل از موعد انتخابات سراسری یعنی در روز ۲۲ اردیبهشت سال جاری انجام خواهد شد.

انتخابات پیش رو نخستین انتخابات پارلمانی لبنان پس از بحران اقتصادی بی سابقه در این کشور است و با توجه به قانون اساسی این کشور یکی از وظایف پارلمان بعدی انتخاب رئیس جمهور برای لبنان است فلذا با توجه به اهمیت اقتصادی، سیاسی و ارتباط این کشور با جمهوری اسلامی ایران به بررسی نحوه انتخابات و احزاب سیاسی فعال در این کشور می‌پردازیم. 

 

*** نظام سیاسی لبنان

 

لبنان کشوری با نظام پارلمانی که بر اساس میثاق ملی در سال ۱۹۴۳ رئیس جمهور در این کشور باید مسیحی نخست وزیر مسلمان اهل سنت و سخنگوی پارلمان مسلمان تشیع باشد اما مدتی بعد مسیحیان این کشور پس از اتحاد با اسرائیل این میثاق را رد کردند  و لبنان به‌دلیل اثرات سوء جنگ‌های داخلی بر سیاست این کشور سایه انداخت است.

بر اساس این میثاق نامه تمامی مذاهب در این کشور حق حضور در پارلمان را دارند.

 

*** پارلمان لبنان

 

پارلمان لبنان رئیس‌جمهور را برای یک دوره شش ساله انتخاب می‌کند. 

انتخاب مجدد یک رئیس‌جمهور برای دوره‌ای دیگر ممنوع است. این قانون برآمده از قانون اساسی تا به حال دو بار با اصلاحیه‌های موقت انجام شد به این شکل که پارلمان لبنان دولت الیاس حراوی و امیل لحود در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۷ هر کدام به مدت سه سال تمدید کردند.

رئیس‌جمهور نخست وزیر را با پیشنهاد پارلمان انتصاب می‌کند.

نظام پارلمانی در لبنان متأثر از وضعیت فرقه‌ای، اجتماعی و مذهبی خاص این کشور می‌باشد. مسیحیان و مسلمان سنی و مسلمان شیعه. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده‌است که تمامی اقوام و مذاهب در آن سهمی از قدرت سیاسی داشته باشند. 

انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و فرد معرفی شده از جانب حزب یا ائتلاف پیروز با احتساب شرط اهل تسنن نخست‌وزیر خواهد شد. 

رئیس‌جمهور لبنان نیز فرد مسیحی برای یک دوره ۶ ساله توسط پارلمان برگزیده می‌شود، رئیس‌جمهور فرمانده نیروهای مسلح نظامی و امنیتی است.

 

*** احزاب سیاسی در لبنان 

 

لبنان حزب‌های سیاسی زیادی دارد ولی آنها نقش مهمی در سیستم پارلمان ندارند. 

اکثر آنها منافع فرقه‌ای را در عمل نمایندگی می‌کنند و بسیاری از آنها لیستی موقت از نمایندگانی هستند که توسط شخصی معروف از کشور یا شهرشان حمایت می‌شوند.

اخیراً پارلمان لبنان به سه گروه متحد تقسیم شده‌است که شامل؛ اتحاد ضد سوریه، اتحاد ۱۴ مارس، اتحاد طرفدار سوریه‌ها متشکل از حزب الله و حزب عمل است و حزب رئیس قبلی مارونی‌ها با نام میشل عون که اخیراً با حزب الله متحد شده‌است.

احزاب سیاسی مهم لبنان در میان مسلمانان اهل تسنن شامل؛ جریان المستقبل به رهبری سعد حریری. حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به رهبری ولید جنبلاط (نماینده دروزی‌ها) می‌باشند

بزرگترین حزب سیاسی این کشور که از مردمان مسیحی این کشور تشکیل شده است جنبش میهنی آزاد است که  ژنرال سابق میشل عون و رئیس جمهور فعلی لبنان متعلق به این حزب سیاسی می‌باشند.

از جمله احزاب لبنان که از میان مسلمانان این کشور تشکیل شده است به دو حزب بزرگ حزب الله لبنان به دبیرکلی  سید حسن نصرالله و جنبش امل به دبیرکلی نبیه بری که سال‌هاست ریاست مجلس لبنان را در اختیار دارد می‌توان اشاره کرد که در ادامه به بررسی احزاب بزرگ لبنان خواهیم پرداخت.

 

*** جریان المستقبل 

 

جریان مستقل یکی از احزاب سیاسی لبنانی به رهبری سعد حریری نخست وزیر اسبق لبنان است که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد.

این حزب یکی از احزاب ذی‌نفوذ در پارلمان لبنان است به‌طوری که توانسته ۲۶ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی این مجلس را در اختیار بگیرد.

این حزب از میان مسلمانان اهل تسنن تشکیل شده است و  در طیف راست میانه قرار می‌گیرد و از حامیان اقتصاد بازار آزاد و لیبرالی است. 

*** جنبش میهنی آزاد 

 

جنبش میهنی آزاد که با نام جنبش عونی نیز شناخته می‌شود، یکی از احزاب سیاسی لبنان به رهبری جبران باسیل است.

این حزب حقوق مهاجران لبنانی و سقف حداقل دستمزد را به نسبت بالایی ارتقا بخشیده‌است و محبوبیت این حزب در جامعه مسیحی لبنان بسیار زیاد است. 

رئیس جمهور فعلی لبنان یکی از اعضای این حزب می‌باشد.

 

***  حزب الله لبنان 

 

حزب‌الله لبنان یکی بزرگترین این کشور است که از میان مردم شیعیان لبنان تشکیل شده است.

در زمان جنگ داخلی لبنان، و جنگ معروف ۳۳ روزه که با تهاجم اسرائیل به مردم این کشور آغاز شد حزب الله لبنان علاوه بر کمک به مردم این کشور توانست با مقاومت خود استقلال جغرافیایی لبنان را حفظ کند.

حزب‌الله لبنان ۳ هدف اصلی را به عنوان آرمان خود اعلام کرده که عبارتند از؛ محو آثار امپریالیستی غربی در لبنان، مقابله با فالانژهای لبنان و برپایی حکومت اسلامی در لبنان.

متاسفانه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی حزب الله لبنان با جمهوری اسلامی ایران و از طرفی پیروی معنوی و سیاسی حزب الله از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران موجب شده است تا تعدادی از کشورهای جهان این حزب سیاسی را که در بین مردم لبنان بسیار پرطرفدار است را در گروه به‌عنوان گروه تروریستی اعلام کنند.

سید حسن نصرالله پس از ترور شدن سید عباس موسوی به دست نیروهای نظامی اسرائیلی در سال ۱۹۹۲ میلادی به مقام دبیرکلی حزب‌الله لبنان رسید

حزب‌الله لبنان با انتشار مرام‌نامه جدیدی در سال ۲۰۰۹، صراحتاً بر اجرای یک سیستم اسلامی بر پایه رای مستقیم مردم و نه از طریق اجبار و تحمیل، تأکید نموده‌است.

تأکید حزب‌الله مبنی بر نبود اجبار در اسلام، نوعی انعطاف‌پذیری ایدئولوژیک جهت پذیرش اصل تغییر اولویت‌های راهبردی را به این جنبش تزریق نموده‌است.

در انتخابات پارلمانی ژوئن ۲۰۰۹ تمامی کاندیداهای حزب‌الله لبنان به پارلمان راه یافتند  و بعد از  سقوط دولت سعد حریری در ژانویه ۲۰۱۱ به دلیل استعفای یازده وزیر حزب الله لبنان توانست دولت را در اختیار بگیرند و تاکنون نیز که به روزهای پایانی عمر قانونی آن نزدیک می‌شویم، موقعیت سیاسی خود را حفظ نمایند.

 

*** انتخابات پارلمان لبنان

 

به گزارش منتخبین گفتنی است؛  مهلت نامزدی برای انتخابات پارلمانی لبنان شامگاه سه شنبه هفته گذشته به پایان رسید.

هزار و ۴۳ نامزد در این انتخابات ثبت نام کردند که از جمله آن‌ها ۱۵۵ زن هستند. این نامزدها برای دستیابی به ۱۲۸ کرسی در پارلمان وارد رقابت انتخاباتی می‌شوند.

با پایان زمان اعلام نامزدی در انتخابات پارلمانی، لبنان وارد فاز آماده‌سازی برای برگزاری آن شد. این انتخابات قرار است ۱۵ می سال جاری میلادی( یکشنبه ۲۵ اردیبهشت سال جاری) برگزار شود.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=7582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.