• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4
منتخبین گزارش می‌دهد:

موضوعات کلیدی انتخابات میان دوره‌ای آمریکا

  • کد خبر : 8939
  • 10 آبان 1401 - 15:34
موضوعات کلیدی انتخابات میان دوره‌ای آمریکا

درحالی که سیاستمداران آمریکایی آخرین تلاش های خود برای جلب نظر رای دهندگان در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره را انجام می دهند، طیف وسیعی از موضوعات مورد بحث بر این انتخابات سایه افکنده است.

درحالی که سیاستمداران آمریکایی آخرین تلاش های خود برای جلب نظر رای دهندگان در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره را انجام می دهند، طیف وسیعی از موضوعات مورد بحث بر این انتخابات سایه افکنده است.

 

*** موضوعات کلیدی انتخابات میان دوره‌ای آمریکا

 

به گزارش منتخبین، جمهوریخواهان که درصدد بازپس گیری کنترل کنگره از رقبای دموکرات خود هستند، از وضعیت اقتصادی آمریکا در میانه رکود مالی جهانی و افزایش بی وقفه هزینه های زندگی ناراضی اند.

دموکرات ها بر حق سقط زندگی متمرکز هستند و نگرانی هایی در مورد آینده دموکراسی و انتخابات عادلانه در این کشور وجود دارد.

انتخابات ۸ نوامبر که در جریان آن تکلیف همه کرسی های مجلس نمایندگان وبیش از یک سوم کرسی های سنا مشخص می شود، تاثیر زیادی بر بقیه دوره ریاست جمهوری جو بایدن  خواهد داشت.

تارنمای شبکه الجزیره به همین بهانه، به طیفی  از موضوعات مهم در این چرخه انتخاباتی پرداخته است.

 

اقتصاد

«این اقتصاد است، احمقانه است». این شعار مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ در برابر جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری وقت بود که دهها کشور از سراسر جهان را برای شکست حمله صدام حسین به کویت بسیج کرده بود.

در حالی که بوش تلاش می کرد پیروزی در جنگ اول خلیج فارس را ترویج دهد، کلینتون بر رکود اقتصادی تمرکز کرد و در ریاست جمهوری به پیروزی رسید.

در سال جاری، جمهوریخواهان بر تبدیل کردن اقتصاد به موضوع محوری در انتخابات میان دوره ای تلاش می کنند و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را به تلاش برای منحرف کردن اذهان از تورم فزاینده متهم می کنند.

به رغم قیمت بنزین در ماه اوت، قیمت های مصرف کننده در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته ۸.۳ درصد افزایش یافت. در حالی که دموکرات ها استدلال می کنند که تورم به وقایع جهانی همچون جنگ اوکراین و زنجیره تامین مرتبط با همه گیری کرونا ارتباط دارد، جمهوریخواهان می گویند هزینه های دولت که در دوران ریاست جمهوری بایدن بالا رفته، عامل این مساله است.

 

سقط جنین

در رقابت های سراسر کشور، دموکرات ها حق سقط جنین را برای رای دهندگان در اولویت قرار می دهند و انتخابات را به عنوان همه پرسی در مورد حق باروری ترسیم می کنند.

دموکرات ها تلاش کرده اند یک قانون فدرال را برای دفاع از حق سقط جنین به تصویب رسانند، اما در حال حاضر از تعداد کافی در سنا برخوردار نیستند، جایی که یک روال قانونی  موسوم به فیل باستر مستلزم کسب ۶۰ رای در این مجلس ۱۰۰ عضوی برای تصویب یک قانون مهم است.

با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای، بایدن و دیگر دموکرات های ارشد وعده داده اند در صورت حفظ مجلس نمایندگان و جلب اکثریت در سنا، استثنائاتی در زمینه فیلی باستر ایجاد کنند.

اکثر مقام های جمهوریخواه می گویند قوانین مربوط به سقط جنین باید از سوی ایالات ها مدیریت شود. اما سناتور لیندسی گراهام به تازگی یک لایحه فدرال را برای ممنوعیت بارداری در هفته پانزدهم بارداری ارائه داده است.

 

مهاجرت

یک موضوع محوری دیگر مساله مهاجرت است. با عبور شمار قابل توجهی پناهجو از مرز جنوبی آمریکا، جمهوریخواهان مخالفت با سیاست های مهاجرتی بایدن را به یک اعتراض سیاسی در آستانه انتخابات تبدیل کرده اند.

جمهوریخواهان بایدن را مقصر می دانند و می گویند دولت وی در تامین امنیت این مرز شکست خورده است.

به تازگی فرمانداران جمهوریخواه در تگزاس، آریزونا و فلوریدا با پرداخت هزینه هایی برای انتقال مهاجران به شهرهای شمالی، خبرساز شده اند.

گروه های مدافع حقوق پناهجویان، نمایندگان دموکرات و کاخ سفید این اقدام را به عنوان یک تئاتر سیاسی ظالمانه محکوم کرده اند، اما فرمانداران جمهوریخواه نسبت به آن متعهدند و سایرین وعده داده اند در صورت انتخاب شدن برخی راهبردهای رادیکال دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در مورد مقوله مهاجرت را ادامه دهند.

 

دموکراسی

دموکرات ها هشدار داده اند که پایگاه جمهوریخواه ترامپ به طور فزاینده ای در حال رشد است.

نامزدهای دموکرات استدلال می کنند که بازگشت جمهورخواهان به قدرت می تواند اساسا به سیستم حاکمیت در کشور لطمه زند.

در حالی که احتمال دارد ترامپ بار دیگر در سال ۲۰۲۴ به کاخ سفید راه یابد، دموکرات ها می گویند ممانعت از بازگشت جمهوریخواهان به قدرت برای محافظت از دموکراسی آمریکا ضروری است.

 

موضوعات دیگر

آموزش: جمهوریخواهان که نسبت به بحث نژاد، جنسیت و هویت جنسیتی در مدارس نگرانند، خواهان کنترل بیشتر والدین نسبت به آنچه در مدارس به کودکان آموزش داده می شود، هستند.

دموکرات ها لفاظی های جمهوریخواهان رابه عنوان فشاری برای سانسور که به طور ویژه بر دانش آموزان دگرباش جنسی آسیب می رساند، رد می کنند

موضوع آب و هوا: دموکرات ها به ویژه آنها که در جناح مترقی این حزب هستند، می گویند کاهش بحران آب و هوایی یکی از اولویت مهم آنهاست. آنها به دنبال حفظ کنترل کنگره برای ادامه قوانین تازه مصوب بایدن هستند که مشوق حرکت به سوی انرژی سبز و استفاده از خودروهای الکتریکی است.

امنیت عمومی: آمریکا در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شاهد افرایش قتل و جنایات خشوت بار بود، روندی که محافظه کاران آن را به لیبرال ها و ترقی خواهان نسبت می دهند و آنها را بابت این مساله مقصر می دانند.

بایدن درخواست برای کاهش بودجه پلیس را رد کرده است. با این حال، بسیاری از جمهوریخواهان می کوشند رقبای خود را به عنوان جانیان قابل ترسیم کنند.

کنترل سلاح: موضوع مهم دیگر کنترل اسلحه است.

از آنجا که آمریکا به طور معمول صحنه تیراندازی های دسته جمعی است، دموکرات ها خواستار محدودیت های سخت تر برای استفاده از سلاح هستند.

در آن واحد، جمهوریخواهان وعده می دهند که از دسترسی به سلاح و متمم دوم قانون اساسی آمریکا که حق حمل سلاح را مجاز می داند، محافظت کنند.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=8939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.