• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5
 نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس

نظام انتخابات تناسبی برای حوزه های چهار نماینده و بیشتر به تصویب رسید

  • کد خبر : 8970
  • 28 آبان 1401 - 13:01
نظام انتخابات تناسبی برای حوزه های چهار نماینده و بیشتر به تصویب رسید

 نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس عنوان کرد نظام انتخابات تناسبی برای حوزه های چهار نماینده و بیشتر به تصویب رسید.

 نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس عنوان کرد نظام انتخابات تناسبی برای حوزه های چهار نماینده و بیشتر به تصویب رسید.

 

*** نظام انتخابات تناسبی برای حوزه های چهار نماینده و بیشتر به تصویب رسید

 

به گزارش منتخبین، قادری با اعلام این خبر گفت:

طرح تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های چهار نماینده و بیشتر در جلسه صبح روز چهارشنبه ۲۵ آبانماه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به تصویب این کمیسیون رسید و برای طرح در صحن مجلس شورای اسلامی در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت.

 

قادری با اشاره به مزیت این نظام انتخاباتی در تبدیل فضا از حالت دو قطبی به چند قطبی، تبدیل رقابت با نظام به رقابت در درون نظام، حضور همه جریانهای سیاسی در مجلس متناسب با وزن رای خود، افزایش میزان مشارکت در انتخابات، کمک به انتخاب و ماندگاری بیشتر نمایندگان توانمند، خارج شدن انتخابات از حالت صفر و یکی، کاهش درصد آرای غیرموثر در انتخابات و جلوگیری از حاکمیت اقلیت منسجم بر اکثریت غیرمنسجم، عدم نیاز به برگزاری انتخابات میاندوره ای و امکان جایگزینی نفرات بعدی به جای نمایندگان متوفی و یا مستعفی بدون برگزاری انتخابات جدید، از پیگیری جدی خود برای تصویب این طرح خبرداد.

 

طراح این طرح با اشاره به اینکه هرچند نظام مطلوب انتخاباتی از نظر من نظام انتخاباتی تناسبی استانی- شهرستانی است و برای آن هم یک طرح را در کمیسیون شوراها به ثبت رسانده ام ولی آن طرح خود را کنار کذاشته و پیگیر تصویب و تایید نظام انتخابات تتاسبی برای حوزه های چهار نماینده و بیشتر هستم.

 

قادری با بیان اینکه برای تصویب این طرح با اکثر نمایندگان موثر درمجلس مذاکره داشته و این طرح را برای آنها تشریح کرده و نظر موافق آنها را گرفته است، نسبت به تصویب این طرح در مجلس ابراز امیدواری کرد.

 

قادری به عنوان طراح این طرح با اشاره به رایزنی های انجام شده خود با برخی از اعضای شورای نگهبان، برخی از اعضای مجمع تشخیص نظام و برخی از اعضای شورای عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد که این طرح به تایید شورای نگهبان برسد و در دوره جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی به مرحله اجرا درآید.

 

بنا به گفته قادری در این نظام انتخاباتی، نامزدها بصورت منفرد و یا فهرستی امکان مشارکت در انتخابات را دارند و رای دهندگان نیز مخیر به انتخاب نامزدهای مدنظر خود از بین فهرستها و افراد منفرد هستند. براساس مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی، بعد از پایان رای گیری، نامزدها بدون توجه به منفرد و یا فهرستی بودن به ترتیب بیشترین رای رتبه بندی شده و افراد منفردی که تا سقف تعداد کرسیهای آن حوزه رتبه ای مساوی و یا کمتر از تعداد کرسیها را دارند به عنوان منتخب آن حوزه به مجلس راه می یابند. بعد از کسر تعداد منتخبین منفرد از کل کرسیها، باقیمانده کرسیهای حوزه انتخابیه بین فهرستها به نسبت وزن رای آنها توزیع میشود. وزن رای هر فهرست از طریق تقسیم مجموع آرای نامزدهای آن فهرست به کل آرای همه فهرستها بدست می آید.

 

براساس مصوبه کمیسیون شوراها، بدون توجه به افزایش تعداد نمایندگان، فقط انتخابات مجلس در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز براساس این نظام انتخاباتی به مجلس راه می یابند. قادری با بیان اینکه از ۲۹۰ نماینده مجلس ۴۹ نماینده از این شهرها انتخاب میشوند، تدریجی شدن تغییرات نظام انتخاباتی را مطلوب عنوان و ابراز امیدواری کرد که در دوره های بعدی با تسری این نظام انتخاباتی به حوزه های ۳ و ۲ نماینده ای، تعداد بیشتری از نمایندگان براساس این نظام انتخاباتی به مجلس شورای اسلامی راه یابند.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=8970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.