• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
13
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین:

اصلاحیه قانون انتخابات مجلس به نهادینه شدن احزاب کمک می‎کند

  • کد خبر : 1978
  • 02 اردیبهشت 1398 - 7:11
اصلاحیه قانون انتخابات مجلس به نهادینه شدن احزاب کمک می‎کند

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین معتقد است اصلاح قانون انتخابات مجلس اتفاق مثبتی است و باعث می‎شود احزاب به جایگاه واقعی خودشان نزدیک شوند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین معتقد است اصلاح قانون انتخابات مجلس اتفاق مثبتی است و باعث می‎شود احزاب به جایگاه واقعی خودشان نزدیک شوند.

 

*** اصلاح قانون انتخابات مجلس

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین درباره اصلاح قانون انتخابات اظهار کرد:

این قانون تکلیف احزاب، جبهه‎ها، نمایندگان و نامزدها را روشن کرده و اتفاق مثبتی است. به نظر من با این اتفاق توجه ویژه‌ای به احزاب شده و در واقع، احزاب دیده شده‎اند.

این نگاهی است که به نهادینه و درونی شدن تحزب کمک می‎کند و باعث می‎شود که احزاب به جایگاه واقعی خودشان نزدیک شوند.

ابوالقاسم رئوفیان در ادامه می‎افزاید: در همه جای دنیا و به‌ویژه کشورهای غربی، انتخابات‎ها حزبی است و احزاب نقش پررنگی دارند.

در کشور ما نیز این موضوع وجود دارد، اما با یک تفاوت جدی؛ این‎که در کشورهای غربی، هدف، کسب قدرت است و برای آن می‎جنگند و حاضرند برای رسیدن به قدرت، جناح رقیب خود را زیر پا بگذارند، اما در نگاه نظام ما هدف احزاب، کانالیزه کردن افکار است تا به مردم نشان دهند چه کسانی شایسته هستند.

احزاب، روشنگرانی هستند که نمایندگان لایق را برای راهیابی به خانه ملت، معرفی می‎کنند.

علاوه بر این، احزاب باید به لحاظ فکری، عقیدتی و سیاسی در راستای بیدار کردن افکار عمومی قدم بردارند و مردم از این کانال به این نتیجه برسند که چه کسانی صلاحیت دارند.

 

*** برنامه انتخاباتی حزب اسلامی ایران زمین

 

این فعال سیاسی درباره برنامه انتخاباتی حزب اسلامی ایران زمین می‎گوید:

با توجه به اینکه پنج‌شنبه هفته آینده جلسه شورای مرکزی حزب ماست، باید تصمیم‌گیری کنیم. ما منتظر بودیم که تکلیفمان روشن شود.

اگر شورای مرکزی ما که صلاحیت تصمیم‌گیری را دارد به این جمع‌بندی برسد که نامزدهایش را از طریق خود حزب معرفی کند، باید به جبهه اصولگرایان طی نامه‌ای اعلام کنیم که از حق تحزب استفاده می‌کنیم و نامزدهای موردنظرمان را در معرض دید افکار عمومی قرار خواهیم داد.

 

*** شورای نگهبان به وظیفه‎اش عمل کند

 

رئوفیان ادامه می‎دهد: گاهی کسانی برای نامزدی انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و بعد که شورای نگهبان این افراد مانند خانم مرجان شیخ‌الاسلامی را که موجب وهن نظام هستند، تأیید می‎کند.

من خودم جزو کسانی بودم که در دوره قبلی رد صلاحیت شدم، به این عنوان که التزام عملی به اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ندارم. این موارد را شورای نگهبان باید جواب بدهد.

ما از شورای نگهبان سؤال کردیم ولی پاسخ ندادند. اما چنین افرادی تأیید صلاحیت می‌شوند و آبروی نظام را می‌برند.

مردم باید انتخاب شایسته‌ای داشته باشند، اما قبل از آن وظیفه شورای نگهبان است که به‌درستی به وظیفه‌اش عمل کند و کاری نکند که مردم به این افراد، اعتماد کنند و ضربه ببینند.

 

*** بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس

 

هفته گذشته در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در مصوبه‎ای شرایط اعلام فهرست‎های انتخاباتی در انتخابات تعیین شد.

بر اساس آن یک ماده، به شرح زیر به‌عنوان ماده۷ مکرر۳ به قانون الحاق می‎شود:

احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند.

فهرست‌ها به‌ صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه‌ انتخابیه فرعی به تعداد کرسی‌های آن حوزه در مجلس داوطلب معرفی می‌شود.

طبق تبصره ۱ این ماده، احزاب و جبهه‌ها مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند.

طبق تبصره ۲ این ماده چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مزبور در فهرست‌ها به درخواست کتبی خود و تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب یا جبهه‌ ارائه کننده‌ فهرست می‌تواند از میان سایر داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه‌ انتخابیه فرعی تا ۲۴ ساعت پیش از زمان آغاز فرآیند تبلیغات با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند.

 

*** احزاب و جبهه‌ها حق تغییر فهرست ارائه شده را ندارند

 

در غیر این صورت احزاب و جبهه‌ها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت مگر این‌که به دلایل قهری نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند.

به‌ موجب تبصره ۳ این ماده ارائه فهرست صرفاً توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی پروانه معتبر فعالیت دارند، و همچنین مقام مسئول جبهه‌ها صورت می‌گیرد. احزاب و جبهه‌های استانی صرفاً جهت حوزه‌ انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی را دارند.

 

به گزارش منتخبین «مرکز اطلاع رسانی انتخابات ایران»، در تبصره ۵ این ماده هم آمده هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه‌های ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره ۴ ماده ۲ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.

 

منبع: منتخبین «مرکز اطلاع رسانی انتخابات ایران»

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=1978

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.