استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به گیر کردن اصلاح طلبان میان دو مفهوم «عمران» و «ویران کردن» از بهرهگیری اصلاح طلبان از مردم انتقاد کرد.
*** اصلاح طلبان معلق دو مفهوم «عمران» و «ویران کردن»
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و خبری منتخبین، استاد دانشگاه شهید بهشتی در نشستی تحت عنوان «آسیب شناسی جریان اصلاحات» به میزبانی اعضای جدا شده از حزب اعتماد ملی (حزب در شرف تاسیس) اظهار داشت:
اصلاح طلبان میان دو مفهوم «عمران» و «ویران کردن» گیر کردهاند. این وضعیت در کنار یک مفهوم دیگر قرار گرفته است که من اسم آن را «بی کفایتی کفایت نمادین» میگذارم.
به این معنی که برنامه و هدف بیانگر کفایت و توانایی شعار اصلاح طلبان است ولی در واقع عملا یک بسته خالی از محتوا است.
«محمدرضا تاجیک» ادامه داد: در فضای اصلاح طلبی برخی اشخاص و بعضی از آموزهها و ایدهها کفایت نمادینی داشتند که ما را ذیل یک گفتمان جمع میکردند ولی امروز ما با یک نوع بحران حاملان و عاملان اصلاح طلبی مواجه هستیم، لذا اگر کسی بخواهد گفتمان شاداب، متفاوت و پراتیکالی را ایجاد کند، نباید از حاملان و عاملان مرسوم اصلاحات استفاده کند.
*** برخورد اصلاح طلبان با اصلاح طلبی
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اصلاح طلبان به عنوان دستگاه قدرت با اصلاح طلبی برخورد کردند، ما اصلاح طلبی را ابزار قدرت قرار دادیم و هر زمان که به قدرت رسیدیم، فراموش کردیم از کجا آمدهایم و چون «اصلاح طلبی بدون اصلاح طلب» داشتیم، مثل دموکراسی بدون دموکرات؛ در فردای قدرت وقتی آب دیدیم مشخص شد شناگران ماهری هستیم و معلوم شد میتوانیم مستبدان قاهری هم باشیم.
مدیر مسئول فصلنامه گفتمان یادآور شد: این اصلاح طلبان امتحان خود را پس دادند و از مردم به عنوان یک تاکتیک و ابزار برای نجات خود بهره برده و می برند، تاکتیکی برای عبور از بحران و نه یک استراتژی که به آن باور داشته باشند.
*** جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی
وی خاطرنشان کرد: جریان اصلاح طلبی در چنبره اصلاح طلبان مصنوعی گرفتار شده است، اصلاح طلبانی که از اصلاح طلبی برج بابل ساختهاند برای اینکه به عرش قدرت برسند و در این مسیر همه آرمانها و آموزههایی که بیان میشد را ذبح کردند.
تاجیک عنوان کرد: به راحتی هدف وسیله را برای اصلاح طلبان توجیه کرد، برای اینکه یک کرسی و قدرتی داشته باشند، از مفاهیم مقدس اصلاح طلبی مایه گذاشتند و به هدف که رسیدند اصل موضوع که اصلاح برای توسعه همه جانبه کشور بود را فراموش کردند به همین دلیل میگویم به این اصلاح طلبان مرسوم دخیل نبندید.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در هر انتخابات مشروعیت و مقبولیتی پیرامون جریان اصلاح طلبی، حاملان، عاملان و کارگزاران در افکار عمومی شکل میگرفت که سرمایهای بزرگ بود ولی از دست رفت.
با یک «تَکرّار میکنم» میآمدند و انتخاب میکردند، آیا باز هم میآیند؟
معاون پیشین مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری افزود:
هر وقت راه برون رفت از گرههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پیدا نشود، دلیلش فقدان تدبیر و تصمیم در بدنه حاکمیت و جامعه است.
جایی که تصمیم و تدبیر قفل میکند به راحتی نمیشود از این فضا خارج شد و اگر هم تدبیری اندیشیده شود که از فضای بن بست رهایی یابند به صورت پارادوکسیکالی بر دامنه مشکل میافزایند که خود جزئی از مشکل میشود.
وی اضافه کرد: اکثر کسانی که وارد جریان اصلاح طلبی شدند فراز و فرودهای زیادی داشتند، از رادیکالیزم کوری که در دهههای اول انقلاب داشتند تا ایدئولوژی ارتودوکسی که در ادامه فریاد زدند و حذف دیگرانی که متفاوت میاندیشیدند به گفتمانی جدیدی شیفت و اکنون به اصطلاح دموکراتیک شدهاند، اما ماهیتا همان قبیله رادیکال هستند.
*** رمز و راز استمرار ۶ هزار ساله تاریخ ما
تاجیک بیان کرد: همان کسانی که علیه استبداد شعار میدهند و با مشت گره کرده از دموکراسی دفاع میکنند در فردای قدرت همان چیزی را تولید میکنند که نافی و علیه آن بودند، این رمز و راز استمرار ۶ هزار سال ادامه داشته و تاریخ ما است.
به لحاظ استراتژیک میگویم، تردید نداشته باشید اگر نظم و نظام کنونی ساقط شود در فردایش یک دیکتاتوری و استبداد خشن برپا خواهد شد.
مدیر مسئول فصلنامه گفتمان یادآور شد: کسانی که در متروپلهای دموکراسی نشستهاند و رسانه دارند، هنوز به قدرت نرسیده مخالف خود را برنمیتابند، هنوز به جایی نرسیدهاند اعلام میکنند اولین کسانی را که بالای دار میبریم، روحانیون، اصلاح طلبان و فعالان مدنی داخل کشور است.
وی ادامه داد: ما در سال ۵۷ انقلابی به آن عظمت انجام دادیم که در نوع خود در تاریخ بی نظیر بود به طوری که تا سال ۱۳۶۰ سازمان اطلاعات (ساواک) به فعالیت خود ادامه میداد، از چنین انقلابی که حتی ساواک را هم تحمل میکرد راضی نیستیم! حال به افرادی خارج نشین که از اکنون خط و نشان میکشند دخیل ببندیم؟
*** کنشها و واکنشهای اصلاح طلبان
تاجیک اظهار کرد: چهرهای که امروز از اصلاح طلبی میبینید ماحصل کارکرد، کنشها و واکنشهای اصلاح طلبان است و اصل اصلاح طلبی نباید تحت شعاع این رویکرد قرار گیرد.
اگر میخواهیم اصلاح طلبی را دوباره به جامعه معرفی کنیم، باید فاصله خود را نسبت به اصلاح طلبان مرسوم و معروف مشخص کنیم.
معاون پیشین مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری افزود: وضعیت دیگری که در این شرایط به اصلاح طلبان دست داده است وضعیتی است که من آن را «وضعیت تعلیق» مینامم.
*** ساختار اصلاح طلبان در حال فرو ریختن
در این وضعیت ساختار اصلاح طلبان مانند یک امارت ماسهای در حال فرو ریختن است، با چشم خود میبینیم بسیاری از نیروها و نسل جوان اصلاح طلب در حال خارج شدن از این دایره هستند و به نظرم اصلاح طلبی در این فضا دچار نوعی خودزنی شده است.
وی ادامه داد: معتقدم هر مقدار از بیرون به ما هجمه وارد شود تقویت، غنی، فربه، استوار، فراگیر و مقبولتر میشویم، مشکل زمانی است که از درون از هم بپاشیم.
همیشه «دگر» درون مخرب تر از دگر بیرون است، دگر بیرون به مقاومت و تقویت ما می افزاید و ما را آبدیده و کارکشته میکند.
*** استیضاح خود
تاجیک تاکید کرد: وضعیت دیگری که وجود دارد حالت «استیضاح خود» است. چه کسی گناه اول را انجام داد که تمام سرمایه اصلاح طلبی را در سبد یک جریان خاص گذاشت؟
تمام مشکلاتی که مردم با آن مواجه شده اند یک طرف تقصیر گردن گفتمان اصلاح طلبی است، لذا باید مسئولیت کار خود را بپذیریم و پاسخگو باشیم ولی درعوض منتقد شده ایم و به حالت استیضاح خود روی آوردهایم.
*** خمودگی آموخته شده
مدیر مسئول فصلنامه گفتمان یادآور شد: از طرفی هم یک نوع «خمودگی آموخته شده» در جریان اصلاح طلبی شکل گرفته است به گونهای که باورشان شده هیچ کاری از دستشان ساخته نیست و قانع شدهاند به صورت کج دار و مریز در قدرت باشند.
وی ادامه داد: این خمودگی آموخته شده نهایتا به نوعی از مهاجرت گفتمانی مبدل شده است، مهاجرت سرزمینی داشتهایم ولی مهاجرت گفتمانی پدیدهای است که از درون کسالت اصلاحات به وجود آمده است.
بسیاری در حال ترک سرزمین گفتمانی ما هستند چون خشکسالی مفهومی و گفتمانی آمده است، اکنون به نظرم در خزان اصلاح طلبی قرار داریم.
به گزارش منتخبین «مرکز اطلاع رسانی انتخابات ایران»، مدیر مسئول فصلنامه گفتمان در پایان خاطر نشان کرد:
در این مسیر اصلاح طلبی باید ابتدا تردید سپس واکاوی، ویران و از نو بنا کنیم.
بر ویرانههای ساختمان نمور و پرترک اصلاح طلبی باید امارتی نو بنا کنیم، این راه برون رفت اصلاحات از وضعیتی است که دچارش شده است در غیر این صورت تردید ندارم این جریان به طور فزاینده ای از صحنه سیاست جامعه و کنشگریهای اجتماعی و فرهنگی ایران خارج خواهد شد.
منبع: منتخبین «مرکز اطلاع رسانی انتخابات ایران»
انتهای پیام///