• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
11
رئیس کل دادگستری کرمان:

شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در کرمان تشکیل شد

  • کد خبر : 3759
  • 14 اسفند 1399 - 8:19
شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در کرمان تشکیل شد
رئیس کل دادگستری کرمان از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در کرمان خبر داد.

رئیس کل دادگستری کرمان از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در کرمان خبر داد.

*** تعیین شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی

به گزارش منتخبین، یدالله موحد در نخسین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان کرمان از تعیین شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در این استان خبر داد و اظهار داشت:

تدوین و اجرای برنامه جامع پیشگیری از تخلفات انتخاباتی با استفاده از تجربیات گذشته ضروری است و باید پیگیری شود.

وی در ادامه افزود:

وظایف قوه قضاییه در راستای پیشگیری از جرائم انتخاباتی و برخورد این جرائم در سه مرحله قبل، حین و بعد انتخابات تعریف شده که با برنامه‌ریزی مناسب در این راستا اقدام خواهد شد.

*** جمهوری اسلامی ایران بر ۲ پایه اساسی جمهوریت و اسلامیت

موحد با اشاره به این مطلب که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر ۲ پایه اساسی جمهوریت و اسلامیت استوار است، اظهار داشت:

در راستای بُعد جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی، اتکای اصلی نظام بر آرای عمومی است و اعمال اراده عمومی از طریق برگزاری انتخابات برای انتخاب رییس جمهوری، اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و نظایر آنها و یا از طریق همه پرسی بر اساس سازوکارهای پیش بینی شده، انجام می‌شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان در ادامه افزود:

انتخابات‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی ۴۲ سال پس از انقلاب به صورت پرشمار با حضور پرشور مردم برگزار شده که موجب قوام پایه های نظام جمهوری اسلامی بوده و هر کدام پرچم افتخاری برای این ملت و کشور است که زمینه‌ساز یأس و سرخوردگی معاندین و دشمنان این کشور و ملت را فراهم کرده است.

عرصه انتخابات همیشه آوردگاه ملت ایران با دشمنان خود بوده و دشمنان همواره با توان و امکانات خود حضور یافته اند تا یا انتخابات‌ها برگزار نشود و یا به تاخیر افتد.

تاکنون بر پایه حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و با همت و بصیرت مردم، دشمنان نه تنها توفیق نداشته اند بلکه سرخورده و مایوس شده اند و ملت ایران با همت و بصیرت خود و به حول قوه الهی از عهده این امتحانات حساس و مهم برآمده اند.

*** ۲ انتخابات مهم در بهار ۱۴۰۰

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به در پیش بودن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت:

امروز ملت ایران خود را برای حضور در ۲ انتخابات مهم در بهار ۱۴۰۰ آماده می‌کند و این در حالی است که در شرایط کنونی به دلیل شرایط موجود کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی انتخابات حساس‌تر است.

موحد با اشاره به حساسیت‌های فوق‌العاده انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد:

در این دوره از انتخابات نیز مردم بار دیگر سرنوشت خود را رقم زده و با حضور در انتخابات تلاش می کنند سرنوشت امور اجرایی کشور را به فردی لایق بسپارند تا در راستای حل مشکلات کشور گام‌های بلندی بردارد و وظیفه هر یک از دست اندرکاران برگزاری این انتخابات این است که بستر همراهی را به شکلی فراهم کنند که مردم در فضایی سالم، امن و قانونمند در انتخابات حضور یافته و فرد اصلح را انتخاب کنند.

وی در ادامه افزود:

در راستای برگزاری انتخاباتی سالم و بی حاشیه، قانوگذار وظایفی را بر عهده قوه قضاییه گذاشته است و در این راستا مهمترین اقدمات این قوه این است که در راستای پیشگیری از جرایم انتخاباتی است و وظیفه دیگر این قوه است که در صورت ارتکاب هر نوع جرم انتخاباتی، در کوتاه ترین زمان ممکن با آن برخورد کند.

قوه قضاییه در راستای برگزاری انتخابات سالم، امن و قانونی اقدام به تشکیل ستادهایی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی کرده که وظیفه اتخاذ تدابیر پیشگیرانه را بر عهده دارند.

*** وظایف ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی

به گزارش منتخبین، رئیس کل دادگستری کرمان در پایان با اشاره به وظایف ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی، اظهار کرد:

پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، تبیین و تعیین برنامه‌های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن‌ها در زمینه پیشگیری از جرایم احتمالی و هماهنگی و تعامل مداوم با هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون از جمله این وظایف به شمار می‌رود.

انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی، توجیه، ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی‌های عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی و انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه‌ها، نهادها یا اشخاص به مراجع صالح از دیگر وظایف ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی است.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=3759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.