• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3
گفتگوی ویژه خبری

دولت سیزدهم برای افزایش اشتغال در کشور چه برنامه‌هایی دارد؟ + فیلم

  • کد خبر : 11931
  • 07 مرداد 1402 - 23:04
دولت سیزدهم برای افزایش اشتغال در کشور چه برنامه‌هایی دارد؟ + فیلم

در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما با حضور مسئولین حوزه اشتغال کشور، برنامه‌های دولت برای افزایش اشتغال مورد بررسی قرار گرفت.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما با حضور مسئولین حوزه اشتغال کشور، برنامه‌های دولت برای افزایش اشتغال مورد بررسی قرار گرفت.

 

سعید سیفی گفتگوی ویژه خبری

دکتر سعید سیفی مجری گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما

 

*** برنامه‌های دولت برای افزایش اشتغال

 

به گزارش منتخبین، دولت سیزدهم، بازار کار را در این دوسالی که زمام اجرایی کشور را برعهده گرفت، به خوبی رونق داده است؛ بطوری که نرخ بیکاری سه ماهه اول امسال در دومین سال این دولت پایین‏تر از نرخ بیکاری سه ماهه فصل اول آخرین سال دولت دوازدهم بوده است و میانگین رشد فصلی صنعت در دولت سیزدهم از پاییز ۱۴۰۰ به بعد به ۶٫۷ درصد رسیده که این مقدار ۲ درصد بیشتر از دولت‏های یازدهم و دوازدهم بوده است.

به همین خاطر است که اشتغالزایی در بخش صنعت شتاب گرفته و شاغلان آن از مرز ۸ میلیون نفر عبور کردند؛ به عبارتی یک رکوردشکنی تازه در حوزه اشتغال صنعتی حاصل شده است.

در بهار سال ۱۴۰۲، نرخ بیکاری به ۸٫۲ درصد رسید و این در حالی است که نرخ بیکاری بهار سال ۱۴۰۰، یعنی زمانی که دولت دوازدهم بر مسند اجرایی کشور تکیه زده بود، ۹٫۲ درصد برآورد شده بود.

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در این بازه زمانی و افزایش اشتغال همزمان با رشد نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‏دهد که دولت سیزدهم در حوزه اشتغال کارنامه پربارتری از دولت دوازدهم داشته است.

دولت سیزدهم نرخ بیکاری، را در کانال ۹٫۲ درصد گرفت و در کمتر از دو سال آن را به یک درصد کاهش داد.

این همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است.

به عبارتی وقتی نرخ مشارکت اقتصادی یا همان افراد بیکار و شاغل با افزایش مواجه شوند و از سویی دیگر نرخ بیکاری همسو با رشد اشتغال شود، آنگاه می‏توان گفت که اشتغالزایی در آن بازه زمانی موفقیت‏آمیز بوده است و اشتغال به‏صورت درست ایجاد شده است.

داده‏‌ها نشان می‏دهند که در دو سال گذشته نرخ اشتغال تمام وقت ۱۷ درصد نیز با افزایش مواجه شده است.

این امر گویای این است که محیط کسب و کار کشور بهبود یافته است و شغل‏های ایجاد شده نیز پایدار بوده‏اند.

طبق داده‏های مرکز آمار کشور، در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، نرخ اشتغال ناقص کل کشور با ۱٫۴ واحد درصد کاهش به ۸٫۳ درصد رسیده است.

نرخ اشتغال ناقص مردان از بیش از ۱۰ درصد در بهار سال گذشته به ۹ درصد در بهار امسال رسیده و با کاهش ۱٫۵ واحد درصدی مواجه شده است؛ به طوری که جمعیت مردان با اشتغال ناقص از ۲ میلیون نفر در بهار سال ۱۴۰۱ به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در بهار سال ۱۴۰۲ رسیده است.

در مقابل، نرخ اشتغال ناقص زنان در بهار امسال کمتر از ۱ واحد درصد کاهش یافته است؛ به طوری که در بهار سال گذشته نرخ اشتغال ناقص زنان ۵ درصد بوده که در بهار امسال به ۴٫۴ درصد رسیده است.

 

در همین راستا برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با حضور مسئولین حوزه اشتغال کشور به بررسی آخرین برنامه‌های دولت برای افزایش اشتغال اختصاص یافت که در ادامه می‌توانید این برنامه را ملاحظه نمایید:

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=11931

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.