• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2
منتخبین گزارش می‌دهد:

رئیس جمهور زیمبابوه دومین بار در انتخابات پیروز شد

  • کد خبر : 10998
  • 05 شهریور 1402 - 9:01
رئیس جمهور زیمبابوه دومین بار در انتخابات پیروز شد

مقام‌های انتخاباتی زیمبابوه اعلام کردند، امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور این کشور با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر توانسته به دومین دور ریاست جمهوری برسد.

مقام‌های انتخاباتی زیمبابوه اعلام کردند، امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور این کشور با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر توانسته به دومین دور ریاست جمهوری برسد.

 

*** امرسون منانگاگوا پیروز انتخابات زیمبابوه 

 

به گزارش منتخبین، به نقل از پایگاه فرانس ۲۴، مقام‌های انتخاباتی زیمبابوه اعلام کردند، امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه توانسته به دومین دور ریاست جمهوری این کشور برسد اما همزمان مخالفان او اعتبار نتایج انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده و ناظران بین‌المللی نیز گفتند، این انتخابات نتوانسته استانداردهای دموکراتیک را رعایت کند.

بر طبق نتایج رسمی منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات زیمبابوه مشخص شد، منانگاگوای ۸۰ ساله، ۵۲.۶ درصد آرای انتخابات را به دست آورده در حالی که رقیب اصلی او یعنی نلسون چامیسا ۴۴ درصد رای کسب کرده است.

جاستیس چیگومبا، رئیس کمیسیون انتخابات زیمبابوه به خبرنگاران گفت: “منانگاگوا از حزب زانو-پی‌اف به نحو مقتضی رئیس جمهور منتخب زیمبابوه اعلام می‌شود.”

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته رای دهندگان زیمبابوه‌ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند. روند این انتخابات با یک سری تاخیرهایی همراه شد و متعاقب این تاخیرها مخالفان اتهام وقوع تقلب در انتخابات و سرکوب رای دهندگان را مطرح کردند.

همزمان با اعلام نتایج این انتخابات در کنفرانسی خبری، هواداران حزب حاکم زانو-پی‌اف زیمبابوه این پیروزی را جشن گرفتند.

پرامیس مکوانانزی، سخنگوی حزب متعلق به چامیسا موسوم به “ائتلاف شهروندان برای تغییر” گفت، این حزب برگه مربوط به نتیجه نهایی انتخابات را امضا نکرده و این نتایج را “نادرست” می‌داند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما نمی‌توانیم این نتایج را بپذیریم. حزب ما به زودی اقدام بعدی خود را اعلام خواهد کرد.”

ناظران در حوزه جنوب آفریقا انتخابات اخیر زیمبابوه را محکی برای میزان حمایت‌ها از حزب زانو-پی‌اف، حزبی که بالغ بر ۴۳ سال در این کشور حاکم بوده و حالا درگیر اقتصادی بحران زده و اتهام استبداد است، تلقی کردند.

ناظران خارجی این انتخابات روز جمعه گفتند، روند انتخابات مطابق با استانداردهای منطقه‌ای و بین‌المللی نبوده است.

هیات ناظران متعلق به اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع و جامعه توسعه جنوب آفریقا فهرستی از ایراداتشان به این انتخابات از جمله ممنوع کردن تجمعات مخالفان، مسائل مرتبط با ثبت نام رای دهندگان، پوشش مغرضانه رسانه‌های دولتی و ارعاب رای دهندگان را اعلام کردند.

ریجویس نگوونیا، یک تحلیلگر سیاسی زیمبابوه اظهار کرد: این انتخابات آکنده از بی نظمی بود و مردم زیمبابوه را ناراضی کرد. حزب ائتلاف شهروندان برای تغییر دلایل متقنی برای مراجعه به دادگاه و به چالش کشیدن نتیجه انتخابات دارد.

چیگومبا گفت، منانگاگوا بیش از ۲.۳ میلیون رای به دست آورده در حالی که چامیسا بیش از ۱.۹ میلیون رای کسب کرده است.

همچنین رئیس جمهور زیمبابوه توانسته بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورده و به این ترتیب پیروزی خود را در همان دور اول اننتخابات قطعی کند. سطح شرکت رای دهندگان در انتخابات معادل ۶۹ درصد اعلام شد.

منانگاگوا که در زیمبابوه به دلیل بی رحم بودن به “کروکودیل” مشهور است، نخستین بار بعد از کودتایی که منجر به سرنگونی رابرت موگابه، رئیس جمهور پرسابقه قبلی در سال ۲۰۱۷ شد، به قدرت رسید.

یک سال بعد از آن منانگاگوا توانست چامیسا را که در انتخاباتی که این رهبر مخالفان، تقلب زده دانست، شکست دهد.

انتخابات روز چهارشنبه گذشته در زیمبابوه در اتفاقی بی سابقه به دلیل تاخیرها در چاپ تعرفه‌های رای گیری در برخی از مناطق مهم از جمله حوزه شهر هراره، به روز دوم یعنی پنجشنبه نیز کشیده شد.

چامیسا این تاخیرها را “نمونه آشکار سرکوب رای دهندگان و نمونه کلاسیکی از تقلب به سبک عصر حجر” توصیف کرد.

زیمبابوا در زمانی که تحت حاکمیت بریتانیای استعمارگر قرار داشت، با نام “رودزیا” شناخته می‌شد اما در سال ۱۹۶۵ از حاکمیت لندن جدا شده و در سال ۱۹۸۰ بعد از جنگ چریکی طولانی مدتی استقلال پیدا کرده و به زیمبابوه تغییر نام داد.

حزب زانو-پی‌اف همچنین در انتخابات پارلمانی نیز پیروز اعلام شد. بر طبق نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، این حزب توانست ۱۳۶ کرسی از مجموع ۲۱۰ کرسی که در این انتخابات در معرض رقابت قرار گرفتند را کسب کند در حالی که حزب ائتلاف شهروندان برای تغییر توانست ۷۳ کرسی کسب کند. یک کرسی نیز به دلیل مرگ یک کاندیدا بلاتکلیف باقی مانده است. تعداد ۶۰ کرسی دیگر هم به زنانی که در چارچوب توزیع سهمیه‌ای بر اساس فهرست احزاب منصوب شدند اختصاص یافتند.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=10998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.