• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
0
منتخبین گزارش می‌دهد:

درخواست تجدیدنظر ترامپ نسبت به حذف نامش در انتخابات ایالت مین

  • کد خبر : 12375
  • 13 دی 1402 - 12:23
درخواست تجدیدنظر ترامپ نسبت به حذف نامش در انتخابات ایالت مین

دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، نسبت به حکم سلب صلاحیت از خود برای شرکت در انتخابات اولیه ایالت مین، درخواست تجدیدنظر داد.

دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، نسبت به حکم سلب صلاحیت از خود برای شرکت در انتخابات اولیه ایالت مین، درخواست تجدیدنظر داد.

 

*** درخواست تجدیدنظر ترامپ نسبت به حذف نامش در انتخابات ایالت مین

 

به گزارش منتخبین، دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، با ارائه دادخواستی، نسبت به حکم سلب صلاحیت از خود برای شرکت در انتخابات اولیه ایالت مین به دلیل نقش داشتن در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱، درخواست تجدیدنظر داد.

وی در این دادخواست از دادگاه عالی ایالتی خواست تا این تصمیم را لغو کند تا او بتواند در انتخابات اولیه این ایالت که در تاریخ ۵ مارس برگزار می شود، شرکت کند.

«شِنا بِلوز» وزیر امور داخلی ایالت «مِین» و بالاترین مقام انتخاباتی این ایالت هفته گذشته اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نمی‌تواند در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در این ایالت شرکت کند.

ایالت مین در شمال شرقی آمریکا نیز مانند کلرادو مبنای این تصمیم‌گیری را یورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا و ارتباط ترامپ با آن اعلام کرده است.

حکمی که وزیر امور داخلی در ایالت مین صادر کرده هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و در حال طی کردن مراحل قانونی است. سرنوشت این حکم را دیوان عالی ایالات متحده تعیین خواهد کرد و این به معنای آن است که مگر در صورت تأیید این حکم از سوی دیوان عالی، نام ترامپ در برگه‌های رأی مین خواهد بود.

سرنوشت انتخاباتی ترامپ اکنون در دستان دیوان عالی است. حکم نهایی این دادگاه هنوز مشخص نیست اما اکثر قضات این دادگاه در حال حاضر محافظه‌کارند و سه نفر از آنها منصوب خود ترامپ هستند. برخی از قضات این دادگاه از مدت‌ها پیش از منتقدان اعطای اختیارات غیرمندرج در قانون به دادگاه‌ها بوده‌اند.

وکلای ترامپ در در این دادخواست تجدیدنظر اظهار کردند این تصمیم محصول یک فرآیند آلوده به تعصب و فاقد فراگیر یک روند قانونی است. تیم حقوقی ترامپ اذعان کردند که وی در شورش ۶ ژانویه حضور داشته اما بلوز صلاحیت لازم برای ممانعت از حضور او در انتخابات اولیه و حذف نام او از برگه های رای گیری را ندارد.

بلوز پس از آن این درخواست را داد که گروهی از قانون گذاران سابق ایالت مین درخواستی را برای بلوز ارسال و خواستار سلب صلاحیت از ترامپ برای شرکت در انتخابات این ایالت شدند.

بلوز در بیانیه خود برای سلب صلاحیت از ترامپ نوشت: من نسبت به تصمیم خود و اجرای قانون اطمینان دارم.

دو روز قبل از آن نیز دادگاه عالی ایالت میشیگان ، درخواستی برای حذف نام ترامپ از انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواهان در این ایالت را رد کرد.

این درخواست از سوی چهار رای‌دهنده ایالت میشیگان، بر اساس نقش رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده در اتفاقات ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ و حمله به ساختمان کنگره مطرح شده بود اما دادگاه عالی میشیگان اعلام کرد که این دادخواست قابلیت مطرح شدن در دادگاه را ندارد.

پیشتر نیز دادگاه عالی ایالت کلرادو رای داد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقشش در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ ، نمی تواند در رای گیری اولیه این ایالت برای انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند.

این حکم تاریخی در دادگاه عالی کلرادو که احتمالا به تایید دادگاه عالی آمریکا نیز می رسد، ترامپ را تبدیل به نخستین نامزد ریاست جمهوری می کند که با استناد به لایحه‌ای از قانون اساسی که در آن فردی که در یک شورش شرکت داشته است، نمی‌تواند مناصب دولتی یا فدرال را در اختیار بگیرد.

مطابق این حکم- که با ۴ رأی موافق و ۳ رأی مخالف به تصویب رسید- طبق مفاد بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا نام دونالد ترامپ به دلیل نقشی که او در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ داشته نمی‌تواند در برگه‌های رأی قرار بگیرد و او با استناد به این قانون «صلاحیت داشتن مسئولیت‌های فدرال» را از دست داده است.

یک دادگاه رده‌پایین‌تر پیش از این حکم داده بود که اقدامات ترامپ در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ که هواداران او به ساختمان کنگره حمله کردند در حد شورش محسوب می‌شود اما این دادگاه با این استدلال که بند ۳ روسای جمهور را شامل نمی‌شود از رد صلاحیت او خودداری کرده بود.

رأی‌دهندگان و گروه‌های حقوق بشری تا کنون در بیش از ۱۲ ایالت تلاش کرده‌اند نام ترامپ را از برگه‌های انتخاباتی حذف کنند اما در دست‌کم ۷ مورد این شکایت‌ها بنا به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده‌اند.

دادگاه‌های میشیگان، نیوهمپشایر و فلوریدا شکایت‌های مشابه علیه ترامپ را بنا به دلایل آیین‌نامه‌ای و صلاحیتی رد کرده‌اند و در پاره‌ای از موارد دادگاه‌ها گفته‌اند که رد صلاحیت یکجانبه نامزدها در حوزه اختیارات آنها قرار نمی‌گیرد.

ایالت اورگان نیز یکی از ایالت هایی است که بررسی این موضوع را در دست دارد. قرار است دادگاه عالی اورگان در چند روز آینده پرونده سلب صلاحیت از ترامپ برای شرکت در رای گیری مقدماتی در این ایالت را بررسی کند.

ترامپ و متحدانش این احکام سلب صلاحیت را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را اقدامی غیردموکراتیک و توطئه ای از سوی رقبای سیاسی اش برای دور نگه داشتن او از انتخابات خواندند.

وکلای او در این باره اظهار کردند تنها کنگره می تواند بخش ۳ این ماده از قانون اساسی را اجرا کند و رئیس جمهور سابق موضوع این سلب صلاحیت نیست. آنها تاکید کردند ترامپ در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱، از حق آزادی بیان در متمم اول قانون اساسی استفاده کرده است و وی هیچ ارتباطی با افراط‌گرایان راست که نقش مهمی در این حمله داشته‌اند، ندارد.

مخالفان ترامپ امیدوارند راه پیروزی ترامپ را با سلب صلاحیت از او در ایالت‌هایی که همواره رقابت تنگاتنگی در آنجا بین نامزدهای دو حزب در جریان است، مسدود کنند.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست. ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و تاکنون در هیچ یک از این پرونده ها گناهکار شناخته نشده است.

اما دونالد ترامپ طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ می‌داند، این در حالی است که براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ است. وی مدعی است طرح این اتهامات تنها باعث پیشتازی او در نظرسنجی‌ها شده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می شود. در حال حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی ها هستند.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=12375

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.