• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
17
مدیرکل دفتر توسعه اشتغال وزارت کار:

ضرورت صیانت دولت از طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاها

  • کد خبر : 911
  • 10 دی 1396 - 8:43
ضرورت صیانت دولت از طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاها

با ابلاغ دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستائیان و عشایر پرداخت می شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار : گام مهم و اساسی دولت می‌تواند در جهت صیانت از طرح‌های اشتغال‌زایی در مناطق روستایی باشد که برای این کار لازم است کسب و کارهای مختلف کشاورزی و غیر کشاورزی در مناطق روستایی به صورت پایدار شکل بگیرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، به نقل از خبرگزاری روستا، “علاءالدین ازوجی”، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با حضور در برنامه تیتر شب شبکه خبر در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به افراد متقاضی اظهار کرد: ۲۸ درصد شاغلان کشور در مناطق روستایی هستند و در بحث امنیت غذایی، امری نگران کننده می‌باشد چرا که این روند کاهنده بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: گام مهم و اساسی دولت می‌تواند در جهت صیانت از طرح‌های اشتغال‌زایی در مناطق روستایی باشد که برای این کار لازم است کسب و کارهای مختلف کشاورزی و غیر کشاورزی در مناطق روستایی به صورت پایدار شکل بگیرد.

پایداری‌ها نیازمند این است که طرح‌ها قابلیت تکنولوژیکی مشخصی داشته باشند. افرادی که به عنوان متقاضی و سرمایه‌گذار وارد کار می‌شوند به علت ارزان قیمتی کار، هجوم می‌آورند چرا که ظرفیت در بخش سرمایه‌گذاری در کشور ما زیاد است.

او در ادامه درباره ساز و کارهای این مصوبه برای تحقق ۱۰۰ درصدی این تسهیلات گفت: موثر بودن این اقدامات در روستاها و عشایر در وهله اول به ما بستگی دارد و کل اقدامات این است که در چارچوب مشخص باشد. نکته اول تعیین رسته‌های اولویت‌دار است که در روستاهای مختلف، نوع فعالیت‌ها و نوع آموزش‌ها مشخص شود تا بخش عمده‌ای از روستاییان از منابع بهره‌مند شوند. مشاغل خانگی در کنار بنگاه‌های دیگر ارزشمند خواهند شد و بنگاه‌های اقتصادی نیز از این طرح می‌توانند استفاده کنند.

*** اهمیت ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت در فروش محصولات روستایی
 

ازوجی در خصوص اهمیت آموزش اظهار کرد: ما باید به عنوان دستگاه‎های ستادی و بخشی کشور در آیین‌نامه اجرایی، برنامه اجرایی فعالیت مورد نظر را به کارگروه ملی ارائه دهیم.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار در ادامه تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ورود پیدا کند تا تبدیل به نقطه اتصالی برای این محصولات به بازار محصولات جهانی شود. با بخش خصوصی نیز برای مدل بازاریابی ملی مذاکره داشتیم و بنابراین هرچه محصولات ما در منطقه خاورمیانه نفوذ کند اشتغال روستایی پایدارتر خواهد بود.

او در گفت: اهلیت فرد بستگی به نوع طرح دارد بنابراین در کنار نوع طرح، آموزش‌‌ها نیز متفاوت خواهد بود. نرخ سود تسهیلات نیز به سه قسمت تقسیم شده است. نرخ سود تنظیم شده با احتساب منابع صندوق توسعه ملی صفر درصد در نظر گرفته می‌شود و صندوق‌ها نیز سود متفاوت خواهد بود.

او  در خصوص نحوه بازپرداخت این تسهیلات اظهار کرد: نرخ سود این تسهیلات به سه دسته تقسیم شده است که دسته اول طرح‌هایی می‌باشد که در واحدهای روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت، تحت عنوان سرمایه در حال گردش با نرخ ۱۰ درصد پرداخت می‌شود و دسته دوم در مناطق روستایی و عشایر نیز نرخ سود ۶ درصد می‌باشد و دسته سوم  روستاییان و عشایری که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند، نرخ سود این تسهیلات ۴ درصد خواهد بود. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، به نقل از خبرگزاری روستا، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار در پایان خاطرنشان کرد: دوره ساخت، دوره دو ساله و دوره تنفس، یک ساله است و دوره بازپرداخت تسهیلات ۶ ساله خواهد بود که در جمع تا ۹ سال قابلیت پرداخت خواهد بود.

منبع:خبرگزاری روستا
انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.