• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
18
رئیس کمیسیون اشتغال مجلس خبر داد:

نظارت بر طرح مهم‌ترین انتظار از دستگاه‎های اجرایی

  • کد خبر : 899
  • 10 دی 1396 - 8:40
نظارت بر طرح مهم‌ترین انتظار از دستگاه‎های اجرایی

رئیس کمیسیون اشتغال مجلس: یکی از انتظارات از دستگاه‎های اجرایی و متولیان طرح این است که هم ارزیابی داشته باشند هم نظارت که نظارت بر طرح مهم‎ترین است.

رئیس کمیسیون اشتغال مجلس: یکی از انتظارات از دستگاه‎های اجرایی و متولیان طرح این است که هم ارزیابی داشته باشند هم نظارت که نظارت بر طرح مهم‎ترین است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، به نقل از خبرگزاری روستا، “غلامرضا کاتب”، رئیس کمیسیون اشتغال مجلس در برنامه تیتر شب شبکه خبر اظهار کرد: یکی از انتظارات از دستگاه‎های اجرایی و متولیان طرح این است که هم ارزیابی داشته باشند هم نظارت که نظارت بر طرح مهم‎ترین است. اگر طرحی ارائه شود و صفر تاصد آن نظارتی نداشته باشد باز خاطرات تلخ دولت‎های قبل تکرار می‌شود یعنی تسهیلات ارزان قیمت می‌دهیم و به جای اشتغالزایی موجب افزایش هزینه‌های زندگی می‌شود و به اشتغال منتهی نمی‌شود .

وی افزود: بنابراین تنها نکته مهم نظارت و تصویب و عرضه به بازار است، این گام می‎تواند در طرح اشتغال‌زایی کشور که از سال ۹۶۶ آغاز شده مفید واقع شود. 

او در ادامه افزود: زمانی که این قانون تصویب می‌شد، انتخاب بانک‌های عامل مهم بود و تاکید مجلس نیز همین بود که بانک‌هایی تسهیلات بدهند که طرح محور باشند یعنی بانک‌هایی که از صفر تا صد کار را رصد می‌کنند و به همین علت بود تا بانک‌هایی نظیر بانک‌های کارآفرینی امید و بانک کشاورزی که تجربیات خوبی در بخش اشتغالزایی داشتند برای این کار مشخص شدند. البته بخشی از مشاغل است که با تسهیلات ایجاد می‌شود و اینکه فکر کنیم همه مشاغل در سایه تسهیلات باشد، اشتباه است.

وی افزود: دستگاه‌های متولی هم در این زمینه مهم هستند که باید از صفر تا صد طرح را نظارت کنند. کسب و کار‌های جدید هم چالش مهمی است، ما در فضای کسب و کار جدید نتوانستیم موفق عمل کنیم.

او در ادامه درباره نحوه نظارت مجلس بر موفق عمل کردن این طرح بیان کرد: در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور داشتیم تاکید این بود که اگر سرمایه‌ای از صندوق توسعه ملی برداریم ولی دستگاه‌ها خوب عمل نکنند نمی‌توانیم به سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند، دست بیابیم.

*** نحوه دریافت وثایق از متقاضیان جهت تسهیلات

کاتب در خصوص وثایقی که جهت دریافت این تسهیلات نیاز است، اظهار کرد: ما برای تضامین آنچه را که می‌توانستیم در تسهیل روند تسهیلات انجام داده‌ایم. صندوق توسعه کشاورزی ما معوقات یک درصدی دارد چون طرف ما کشاورزانی هستند که خود را موظف به پرداخت بدهی‌ها می‌دانند. تجربه نشان می‌دهد که عملکرد معوق صندوق کارآفرینی امید و مهر ایرانیان نیز کم است که این نشان دهنده‌ی تعهد بالای مردم است.

مجلس قانون “پنجره واحد” را تصویب کرده است و از دولت خواسته ستاد تسهیل صدور مجوز را راه‌اندازی کند تا با منسجم عمل کردن، هزینه فعالیت‌ها را کاهش دهیم و بنابراین مهم این است که دستگاه‎ها نیز به تعهدات خود عمل کنند اما وقتی برای یک طرح باید ۱۶ استعلام گرفته شود فساد اداری افزایش خواهد یافت.

کاتب در ادامه درباره اشتغالزایی نیز گفت: سرمایه در گردش مربوط به مناطق صنعتی است. بخش اعظم بیکاران ما در مقطع لیسانس و فوق لیسانس هستند که سالانه یک میلیون دانشجو فارغ‎التحصیل می‎شوند و ما باید سالانه ۱ میلیون شغل ایجاد نماییم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، به نقل از خبرگزاری روستا، رئیس کمیسیون اشتغال مجلس در پایان اظهار کرد: لازمه این امر آموزش است و اگر نتوانیم آموزش را عملیاتی کنیم نمی‌توانیم به این نگاه برسیم که جوان ما مهارت داشته باشد چون بیشتر جوانان ما بدون مهارت فارغ‌التحصیل می‌شوند. این طرح مربوط به سال ۹۶ نیست بلکه برای سال ۹۷ نیز این نگاه را داریم که اگر عملکرد دستگاه‎های اجرایی همسو باشد موفق خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری روستا
انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.