• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
16
پايگاه اينترنتي “سان ديلي” :

کودتای نافرجام ترامپ در ایران

  • کد خبر : 934
  • 20 دی 1396 - 9:30
کودتای نافرجام ترامپ در ایران

پایگاه اینترنتی “سان دیلی” با اشاره به اقدامات آمریکا و غرب و هم‌پیمانان عرب آنها علیه ایران از پیش از انقلاب اسلامی و انواع توطئه‌ها پس از انقلاب اسلامی به بررسی اغتشاشات اخیر پرداخت و آن را «کودتای نافرجام ترامپ در ایران» توصیف کرد.

پایگاه اینترنتی “سان دیلی” با اشاره به اقدامات آمریکا و غرب و هم پیمانان عرب آنها علیه ایران از پیش از انقلاب اسلامی از جمله کودتای بیست و هشت مرداد ۱۳۲۸ و انواع توطئها پس از انقلاب اسلامی به بررسی اغتشاشات اخیر پرداخت و آن را «کودتای نافرجام ترامپ در ایران» توصیف کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، به نقل از سروش، این روزنامه مالزیایی در یاداشت خود با عنوان « کودتای نافرجام ترامپ در ایران » به قلم اریک اس مارگولیس، نوشت:

اگر هفته گذشته به رسانه‌های آمریکایی تحت هدایت دولت این کشور گوش می‌کردید، باور می کردید که یک رشته اعتراضات ضد دولتی خودجوش در سراسر ایران به وقوع پیوسته است.

این اعتراضات، به گفته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و متحدان اسرائیلی وی، به علت «خشم بر سر هزینه کردن میلیاردها (دلار) توسط ایران برای جنگ در سوریه، عراق و لبنان و کمک به جنبش فلسطینی حماس» بود.

ترامپ در توییتر اعلام کرد:

“ایرانیان در نهایت علیه حکومت کشور خود بپا خاسته‌اند. بیشتر ایرانیان به علت نقش کشور خود در خنثی کردن طرح‌های آمریکا برای اشغال بیشتر سوریه، خوشحال بودند و به خود می بالیدند”.

اما در مقابل، طرف دیگر در این جنگ نیابتی طولانی مدت یعنی آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و انگلیس، از شکست خود می‌سوخت و به دنبال راهی برای انتقام‌گیری از سوریه، ایران و روسیه بود.

 

***سرچشمه اغتشاشات اخیر در ایران از واشنگتن بود

 

نویسنده در ادامه یادداشت خود با عنوان « کودتای نافرجام ترامپ در ایران » ، نوشت:

جالب اینجاست که خبر به اصطلاح اعتراضات بر سر هزینه‌های نظامی ایران ظاهرا از تهران سرچشمه نگرفته بود بلکه از واشنگتن سرچشمه گرفته بود که سعی کردند آن را گسترش دهند و در اختیار رسانه‌های تحت هدایت خود قرار دهند.

درسته که این رویکرد بسیار ناشیانه بود، اما آمریکا و اسرائیل آن‌قدر مشتاق انتشار این خبر ساختگی بودند که اصول مدیریت تبلیغات؛ “منتظر رویداد باشید پیش از آن که آن را اعلام کنید”، را فراموش کردند.

نویسنده در ادامه یادداشت خود با عنوان « کودتای نافرجام ترامپ در ایران »، با طرح این سوال که پس در واقع چه اتفاقی در ایران در جریان بود، نوشته است:

اجازه دهید من که برای مدتی بسیار طولانی ناظر امور ایران بوده ام، توضیح دهم.

گروه‌هایی که در اقلیت بودند، در ارتباط با مشکلات اقتصادی، تظاهرات کردند.

ایران یک کشور بزرگ سرشار از منابع طبیعی با جمعیت ۸۰ میلیون نفر است که باید شاهد رونق باشد، اما از زمان قیام مردمی سال ۱۹۷۹ که به سرنگونی حکومت پادشاهی مورد حمایت آمریکا و انگلیس منجر شد، که کشور را غارت می کرد و آن را به نوکر قدرت‌های غربی تبدیل کرده بود، ایران با جنگ محاصره اقتصادی آمریکا و متحدان این کشور رو به رو شده است.

جمهوری اسلامی تازه تأسیس ایران به عنوان یک تهدید جدی برای منافع نظامی و راهبردی اسرائیل و غرب قلمداد می شد.

این مسئله که ایران از اصول اسلام پیروی خواهد کرد و ثروت نفتی خود را در اختیار افراد نیازمند قرار خواهد داد، مایه نفرت لندن و واشنگتن بود.

سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد)، پلیس مخفی وحشی و مخوف ایران را موسوم به ساواک، هدایت می کرد.

خانواده فاسد سلطنتی، کشور را غارت و مال دزدی را در کالیفرنیا پس انداز می کرد.

 

***اقدامات مختلف مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل علیه ایران

 

نویسنده در ادامه یادداشت خود با عنوان « کودتای نافرجام ترامپ در ایران »، به اقدامات مختلف مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل علیه ایران می‌پردازد و می‌نویسد:

نخستین اقدام غرب، تحریک صدام حسین برای حمله عراق به ایران در ماه سپتامبر سال ۱۹۸۰ بود.

غرب و اعراب خلیج فارس، عراق را مسلح، تأمین مالی و مجهز می کردند. انگلیس و آمریکا گاز سمی در اختیار عراق قرار می دادند. پس از هشت سال، ۲۵۰ هزار عراقی کشته شدند و نزدیک به یک میلیون ایرانی نیز جان باختند.

از زمان انقلاب اسلامی، آمریکا،  انگلیس، عربستان سعودی و اعراب خلیج فارس، همواره تلاش می‌کنند حکومت ایران را سرنگون کنند.

سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و سازمان جاسوسی انگلیس (ام آی شش) تجربه کافی در این زمینه دارند.

سال ۱۹۵۳، سیا و ام آی شش، عملیاتی پیچیده را برای سرنگون کردن محمد مصدق، که به طور دموکراتیک انتخاب شده بود، اجرا کردند.

مصدق قصد داشت شرکت نفت ایران را که متعلق به انگلیس بود، ملی کند.

دست‌هایی از توطئه‌گران مخالف مصدق که به طور ویژه آموزش دیده بودند، به خیابان‌های تهران ریختند. انفجارهایی به وقوع پیوست. فرماندهان ارتش تطمیع شدند و به آنها رشوه‌های کلانی داده شد.

کودتای سال ۱۹۵۳ بی نقص، اجرا شد. مصدق با حمایت ارتش و ساواک، سرنگون شد و نفت ایران دست غربی‌ها ماند.

اما در نهایت انقلاب ایران پیروز شد و انقلاب موفق ایران به الگویی برای انقلاب‌های آینده در سراسر جهان تبدیل شد.

 

***شکست مجدد آمریکایی‌ها در ایران

 

نویسنده در ادامه یادداشت خود با عنوان « کودتای نافرجام ترامپ در ایران »، به شکست مجدد دشمنان ایران می‌پردازد و می‌نویسد:

با این وجود در سال ۲۰۰۹، یک «انقلاب رنگی» مهندسی شده توسط آمریکا در ایران به خوبی اجرا نشد، حتی علیرغم این‌که واشنگتن از تازه‌ترین هنرهای شبکه‌های اجتماعی برای برانگیختن معترضان و فرستادن آنها به خیابان‌ها استفاده کرد، اما شکست خورد.

اتفاق مشابهی پایان ماه گذشته در ایران روی داد جایی که گروههایی از افراد حدودا ۲۰ ساله، که توسط شبکه‌های اجتماعی مخفیانه آمریکا و انگلیس تحریک شده بودند، در شهرستان‌ها به خیابان‌ها ریختند.

این شورش و اغتشاشات هدایت شده از سوی دشمنان ایران، باردیگر شکست خورد البته  ممکن است مجددا تکرار شود.

 

***چندین دهه تحریم و جنگ اقتصادی عامل اغتشاشات اخیر در ایران

 

پس از چندین دهه تحریم و جنگ اقتصادی طراحی شده توسط آمریکا، اقتصاد یک تریلیون دلاری ایران، در برخی مواقع به سختی تحت فشار قرار می‌گیرد.

بیکاری بالا در ایران، نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا و وادار کردن دیگر کشورها به خودداری از تجارت با ایران است . اینها و مشلاتی دیگر، جرقه‌ای بود که با هدایت آمریکایی‌ها، تازه‌ترین اغتشاشات را در ایران مشتعل کرد.

در حال حاضر نیز، ظرف دو هفته آینده، ترامپ باید تصمیم بگیرد که یا مجددا بر توافق هسته‌ای چندجانبه با ایران، صحه بگذارد یا به درخواست‌های اسرائیل گوش کند و از تایید آن خودداری کند.

 

***آیا بهتر نبود ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌داد؟

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، به نقل از سروش، پایگاه اینترنتی “سان دیلی” در پایان یادداشت خود با عنوان       « کودتای نافرجام ترامپ در ایران »، نوشته است:

یک نکته مهم این روزها، در ذهن بسیاری از ایرانی‌ها که نظاره‌گر مناقشه هسته‌ای بین آمریکا و کره شمالی هستند، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا بهتر نبود کشورشان به برنامه هسته‌ای خود ادامه می داد و به منظور پیشگیری از حمله آمریکا، منافع آنها در منطقه را تهدید می کرد؟، البته نباید این موضوع را از نظر دور داشت که واکنش‌های نسنجیده، ناهماهنگ و اغلب کودکانه ترامپ به این موضوع، مسائل را مبهم تر… و بیش از پیش خطرناک می‌کند.

منبع:سروش
انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.