• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
12

دخالت دولت در انتخابات حق‌الناس است/ مسئولان با حرف‌های تحریک‌آمیز کشور را دچار تنش نکنند

  • کد خبر : 2495
  • 22 آبان 1398 - 8:11
دخالت دولت در انتخابات حق‌الناس است/ مسئولان با حرف‌های تحریک‌آمیز کشور را دچار تنش نکنند

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه دخالت دولت در انتخابات حق‌الناس است از مسئولان خواست تا با حرف‌های تحریک‌آمیز کشور را دچار تنش نکنند.

 

 

*** اصلاح قانون انتخابات بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، آیت‌الله احمد جنتی در همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت:

انتخابات بسیار مهم است و در این انتخابات بسیاری از شرکت‌کنندگان، افراد باصداقت و سالمی هستند که وعده‌های پوچ نمی‌دهند و رأی نمی‌خرند، اما متأسفانه افرادی هم وجود دارند که این حدود را رعایت نمی‌کنند و قانون را زیر پا می‌گذارند.

دبیر شورای نگهبان افزود: بابت اصلاح قانون انتخابات بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات از مجلس گلایه دارم و نمایندگان مجلس آنچه که باید انجام می‌دادند را انجام ندادند.

 

*** افراد شایسته‌ای وارد مجلس شوند

 

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه در بعضی جاها نقص قانون داریم که البته باید مرتفع شود، افزود:

یکی از شرایط مهمی که در قانون انتخابات فعلی پیش‌بینی نشده شایستگی افراد برای نمایندگی مجلس است که باید در اصلاح قانون انتخابات به صورت جدی به این مهم پرداخته شود تا افراد شایسته‌ای وارد مجلس شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون فعلی انتخابات، شایستگی و شایسته‌سالاری افراد اصلاً مطرح نیست، ما اگر گفتیم فلانی تأیید صلاحیت شده است، معنی آن این است که وی از شروط حداقلی مصرح در قانون انتخابات برخوردار است نه اینکه شایستگی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارد.

 

*** شورای نگهبان خطوط قرمزی دارد که پای آن‌ها ایستاده است

 

دبیر شورای نگهبان در ادامه به نمونه‌ای از نقص قانون فعلی انتخابات اشاره کرد و ادامه داد:

برخی مصادیق خرید و فروش رأی را نمی‌توان احراز کرد و این خرید رأی اینطوری نیست که بگویند صد هزار رأی بخریم بلکه با رفت و آمد و خرید لوازم و کارهای دیگر رأی میخرند که در واقع نوعی خرید رأی محسوب می‌شود.

جنتی تأکید کرد: شورای نگهبان خطوط قرمزی دارد که به پای آن‌ها ایستاده است و از این خطوط قرمز نیز عبور نخواهد کرد.

 

*** مشارکت حداکثری در انتخابات با افزایش امید محقق می‌شود

 

وی در ادامه بیان داشت:

لازمه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، افزایش امید در جامعه است و بازشدن راه کاندیداتوری عناصر فاسد و بی‌صلاحیت غیر قابل قبول است.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: اگر دولت بتواند وضع نامناسب اقتصادی را سروسامان بدهد، مردم امیدوار می‌شوند که رأی آن‌ها در انتخابات مؤثر بوده و بار دیگر هم پر شور پای صندوق‌ها می‌آیند.

 

*** دخالت دولت در انتخابات حق‌الناس است

 

وی یکی از عوامل ایجاد یأس در جامعه را بگومگوها و حاشیه‌سازی‌ها دانست و گفت:

ملت ایران هوشیار است و این تاکتیک که در آستانه انتخابات، عده‌ای با سروصدا و هیاهو بخواهند حواس مردم را از مسائل اصلی پرت کنند، جواب نمی‌دهد.

دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: حضور در مناصب بالا نیازمند سعه صدر و روحیه پاسخگویی است و مردم بحق از مسئولان توقع شفاف‌سازی دارند.

وی افزود: حاشیه‌سازی و دخالت دولت در انتخابات، محدود‌کردن حق انتخاب مردم و خلاف حق‌الناس است.

 

*** مسئولان نباید با حرف‌های تحریک‌آمیز کشور را دچار تنش کنند

 

وی در ادامه ضمن تقدیر از وزیر کشور بابت همکاری و تعامل با شورای نگهبان، بیان کرد: متأسفانه از مدت‌ها قبل تغییر گسترده استانداران و فرمانداران را شاهد هستیم و این احتمالاً برای این است که خط آن‌ها را پیگیری کنند و خیلی از این افراد جناحی هستند.

دبیر شورای نگهبان یادآور شد: در دوره قبل انتخابات، تخلفاتی از برخی استانداران و فرمانداران وجود داشت که آن‌ها را دادگاهی کردند، در این دوره از انتخابات باید مراقبت کرد تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود که اگر خدایی نکرده تخلف و جرمی صورت بپذیرد، باید با آن برخورد جدی شود.

وی تأکید کرد: دخالت در انتخابات از طرف مجریان، جرم است و ناظران شورای نگهبان در صورت مشاهده با این موارد و مصادیق، باید به صورت مستند گزارش خود را تحویل ما بدهند تا آن‌ها را جهت رسیدگی و صدور حکم به دستگاه قضا ارجاع بدهیم.

 

*** باید با دقت بیشتری به تخلفات در انتخابات رسیدگی شود

 

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس، اظهار داشت:

باید با دقت بیشتر به تخلفات انتخاباتی رسیدگی شود و اگر مسلّم شد که مسئولی در انتخابات دخالت کرده و مرتکب جرمی شده، باید هرچه زودتر رسیدگی و محاکمه شود.

آیت‌الله جنتی با تشکر از رئیس قوه قضاییه و قضات صالح، بیان داشت:

سال‌های سال بود که مردم آرزو داشتند که با مفسدین دانه درشت اقتصادی و با افرادی که زور و پول دارند و آن‌هایی که پست می‌خرند، برخورد شود که رئیس قوه قضائیه تا حد زیادی در این عرصه موفق عمل کرده است.

 

*** تدابیر رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکره با آمریکا

 

به گزارش خبرگزاری منتخبین، دبیر شورای نگهبان در پایان درباره تلاش عده‌ای در کشور برای مذاکره مجدد با آمریکا پس از خروج از برجام، اظهار داشت:

اگر ایستادگی و مقاومت رهبر معظم انقلاب برای این بی‌تدبیری وجود نداشت، عده‌ای راه مذاکره با آمریکا را باز کرده بودند؛ اما با بیانات معظم‌له در خصوص مذاکره‌نکردن با آمریکا، ظاهراً مذاکراتی انجام نشد.

منبع: منتخبین «مرکز اطلاع رسانی انتخابات ایران»

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=2495

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.