• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
12
رئیس ستاد انتخابات کشور:

پیش‌بینی ثبت‌نام ۷ هزار نفر در انتخابات مجلس/ اصلاح قانون انتخابات مجلس قطعاً به این دوره از انتخابات نمی‌رسد

  • کد خبر : 2518
  • 09 آذر 1398 - 10:17
پیش‌بینی ثبت‌نام ۷ هزار نفر در انتخابات مجلس/ اصلاح قانون انتخابات مجلس قطعاً به این دوره از انتخابات نمی‌رسد

رئیس ستاد انتخابات کشور ضمن پیش‌بینی ثبت‌نام ۷ هزار نفر در انتخابات مجلس تاکید کزد که اصلاح قانون انتخابات مجلس قطعاً به این دوره از انتخابات نمی‌رسد.

 

*** فرآیند انتخابات وارد مرحله اجرایی شده است

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری منتخبین، جمال عرف ۹ آذر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:

 فرآیند انتخابات وارد مرحله اجرایی شده است و از ۱۰ اردیبهشت سال جاری زنگ انتخابات به صدا درآمده است و نزدیک به ۲ هزار نفر از فرمانداران و بخشداران مستقل همه مراحل حقوقی را آموزش دیده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: ما هیچ عامل غیرآموزش‌دیده نداریم و در قدم دوم به دنبال تربیت مربی در رده‌های اجرایی برای استان‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: کارها طبق برنامه پیش می‌رود و وزیر کشور نیز به حوزه‌هایی که همزمان انتخابات خبرگان نیز در ۵ استان برگزار می‌شود، دستورالعمل مربوطه را ابلاغ کرده است.

 

*** اصلاح قانون انتخابات مجلس، قطعاً به این دور از انتخابات نمی‌رسد

 

معاون سیاسی وزیر کشور با تأکید به این مطلب که باید همه مجریان قانون‌ را مدنظر قرار دهند، تصریح کرد: نتیجه این انتخابات ان‌شاءالله مجلس کارآمد باشد که بتواند در حوزه‌های کلان به وظایف خود عمل کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مجلس، قطعاً به این دور از انتخابات نمی‌رسد، بیان داشت:

بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌شود ۷ هزار نفر برای این دور از انتخابات مجلس ثبت‌نام خواهند کرد که از این تعداد ۲۶ درصد اصلاح‌طلب، ۳۴ درصد اصولگرا و ۴۰ درصد مستقلین هستند، این آمار تا پایان آبان ماه سال جاری بوده که فرمانداری‌ها انجام داده‌اند.

 

*** تحقیقات محلی از ثبت‌نام کنندگان نمایندگی مجلس

 

معاون سیاسی وزیر کشور درباره تحقیقات محلی از ثبت‌نام کنندگان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، گفت:

نظر مراجع چهارگانه اولویت است ولی اگر موردی ضروری باشد توسط معتمدین محلی هیئت اجرایی سؤال میدانی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: درخصوص‌ احراز هویت افراد با شورای نگهبان در شعب به‌ صورت الکترونیکی به جمع‌بندی رسیدیم همین هم در راستای الکترونیکی‌شدن انتخابات قدم خوبی است.

 

*** تشکیل ستاد امنیت کشور

 

عرف درباره تأمین امنیت انتخابات مجلس و اینکه آیا به‌ دلیل حوادث اخیر، امنیت انتخابات تشدید خواهد شد، گفت:

در کنار ستاد انتخابات کشور، ستاد امنیت کشور با مسئولیت معاون امنیتی تشکیل می‌شود که یکی از وظایف آن ستاد همین تأمین امنیت انتخابات است.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد:  در سنوات گذشته برخی حوزه‌ها سابقه ناامنی داشته که موارد کشته شدن هم وجود داشته، به‌هرحال سطح‌ رقابت‌ها در برخی حوزه‌ها تند و تیز می‌شود. قاعدتاً باید عوامل و ریشه‌ها را شناسایی کنیم و فرماندارانی‌ بگذاریم‌که باسابقه باشند.

 

*** در تمام دنیا تجمع وجود دارد

 

معاون وزیر کشور با اشاره به تاکید وزارت کشور بر امنیت و انسجام، اظهار داشت:

غفلت از انسجام ملی، خطای استراتژیک است اینکه بار مسئولیت را گردن کسی بیندازیم کار درستی نیست. ما جدای از انسجام ملی و سیاسی به انسجام مدیریتی نیاز داریم و نباید همدیگر را متهم کنیم. این عدم انسجام و ایجاد شکاف، موجب سست شدن و از دست رفتن عزت می‌شود.

عرف تصریح کرد: با وجود ابهامات میان مردم، همه از ناامنی فرار می‌کنند و کمیسیون ۱۰ احزاب به عنوان یک کمیسیون فراقوه‌ای می تواند به این موضوعات رسیدگی و درخواست‌ها برای برگزاری تجمعات را بررسی کند و این ظرفیت در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه مصوبه هیات دولت در انتخاب مکان‌هایی برای تجمعات به دنبال اعتراض برخی افراد از سوی دیوان رد شده است. اعتراض طبیعی و زنده و پویاست و در تمام دنیا تجمع وجود دارد.

 

*** وجود اختلاق نظر میان شورای نگهبان و دولت

 

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اینگونه نیست در خیابانی تجمع کنیم و بعد بگوییم مدیریت می‌کنیم، بیان داشت:

چون عده‌ای وارد تجمع می‌شوند و مدیریت را از دست آن فرد خارج می‌کنند که در چند روز گذشته هم شاهد بودیم. بالاترین آمار تخریب ما بانک‌ها هستند در حالی که این بانک‌ها هستند که باید به ما خدمات ارائه دهند لذا باید آداب اعتراض را بدانیم. 

معاون وزیر کشور درباره وجود اختلاق نظر میان شورای نگهبان و دولت، گفت:

با توجه به شرایط امروز بهتر است با نگاه انبساطی وارد شویم. قانون اعلام کرده چهار مرجع می توانند نسبت به سابقه داوطلبان نظر دهند.

 

*** دستگاه احراز هویت

 

عرف درباره دستگاه احراز هویت بیان کرد:

در خصوص احراز هویت افراد در شعب توانستیم در این انتخابات به جمع بندی برسیم، با کمک وزارت دفاع در حال تولید دستگاهی هستیم که احراز صلاحیت می کند و تا ۶۰ درصد دستگاه‌ها برای احراز هویت افراد آماده شود. شناسنامه متوفی و غیرمعتبر نخواهیم داشت و ملاک کد ملی است چون اگر کد ملی قبلا رای داده باشد دیگر نمی تواند رای دهد.

وی ادامه داد: قدم دوم پس از احراز، بحث اخذ رای است، دستگاه اخذ رای الکترونیکی در دور قبل در دو مقطع مانند شورای شهر تهران در اختیار شهرداری قرار داده شد اما تا این لحظه با شورای نگهبان به جمع بندی نرسیدیم و در بحث نرم افزار و سخت افزار صندوق، سوالاتی داشتند.

 

به گزارش خبرگزاری منتخبین، رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان با استناد به بندی از قانون، اظهار داشت:

در قانون آمده هر سه مرحله احراز هویت اعم از اخذ رای و شمارش آرا به صورت الکترونیکی انجام شود.

 

منبع: منتخبین «مرکز اطلاع رسانی انتخابات ایران»

 

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=2518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.