• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
13
مسئول سازمان معلمان گلستان:

حضور اصلاح طلبان در انتخابات با کاندیدای شاخص خود

  • کد خبر : 3709
  • 29 بهمن 1399 - 15:02
حضور اصلاح طلبان در انتخابات با کاندیدای شاخص خود
مسئول سازمان معلمان گلستان از حضور اصلاح طلبان در انتخابات با کاندیدای شاخص خود خبر داد.

مسئول سازمان معلمان گلستان از حضور اصلاح طلبان در انتخابات با کاندیدای شاخص خود خبر داد.

 

*** ارزیابی دولت دوازدهم و سیزدهم

 

به گزارش منتخبین، روح‌الله کلانتری در خصوص ارزیابی خود از دولت روحانی، اظهار کرد:

برای ارزیابی دولت روحانی باید هر دو دوره را به‌صورت جداگانه مورد تحلیل قرار دهیم.

دوره اول او نسبتاً موفق بود و با تشکیل تیم قوی دیپلماسی خود شرایط مناسبی را در سیاست خارجه فراهم کرد.

نباید این حقیقت را فراموش کنیم که دولت احمدی‌نژاد با شعارهای افراطی خود اروپا و آمریکا را علیه ایران متحد کرده و کشور ما را در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل برده و در حقیقت ما را در شورای امنیت دچار مشکل کرده بود و بیرون آمدن از آن شرایط بسیار دشوار بود.

 

وی با اشاره به این که دولت روحانی با تصویب توافق برجام بزرگ‌ترین دستاورد را برای کشور ایجاد کرد، گفت:

بعد از تصویب توافقنامه برجام وضعیت اقتصادی ما رو به بهبود بود و تحریم‌های زیادی برداشته شد و بر اثر آن بسیاری از کشورهای اروپایی خواهان ارتباط گسترده با ایران شده و سفارتخانه‌های خود را فعال کردند.

بر اثر توافق برجام ایران توانست به حداکثر ظرفیت خود در تولید نفت یعنی ۴ میلیون بشکه در روز برسد که ۲.۵ میلیون بشکه را هم صادر می‌کرد.

در دوره اول دولت روحانی سیاست‌های درست او باعث ثبات قیمت ارز و رشد نسبتاً خوب اقتصادی برای کشور بود.

از نظر سیاسی هم پس از یک دوره رکود ۸ ساله، بسیاری از احزاب و نهادهای مدنی و فعالان سیاسی فعالیت خود را شروع کرده و احزاب جدید اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور راه‌اندازی شد.

 

کلانتری در ادامه افزود:

متأسفانه حافظه تاریخی ما خوب نیست و خیلی زود مسائل را فراموش می‌کنیم.

باید بررسی کنیم که دولت روحانی در چه شرایطی دولت را تحویل گرفت.

اگر آن‌هایی که مذاکرات دیپلماسی را با کلاس‌های درس دانشگاه اشتباه گرفته بودند رئیس‌جمهور این کشور می‌شدند، ایران در چه وضعیتی قرار داشت.

ما همچنان در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل و تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته و گرانی‌ها افزایش یافته و زمینه همکاری آمریکا برای تصویب برجام هم مهیا نمی‌شد.

 

مدیرمسئول هفته‌نامه آفتاب گلستان با اشاره به بحرانی بودن فضای سیاسی در دوره مذکور، تأکید کرد:

فضای سیاسی هم آنقدر بحرانی بود که همه ما شاهد هستیم کوچک‌ترین فعالیت ما باعث تعطیلی جلسات می‌شد.

حتی در قالب جلسات مذهبی هم که فعالیت می‌کردیم تحت‌فشار قرار گرفته و همین شرایط را در بحث مطبوعات و روزنامه‌نگاری داشتیم و دائماً از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و نهادهای دیگر مورد بازخواست قرار می‌گرفتیم.

 

وی در مورد ارزیابی خود از دولت دوم روحانی، گفت:

باید در ابتدا این نکته را یادآوری کنم که هیچ دولتی حتی دولت اصلاحات به بدشانسی دولت روحانی نبود.

بلاهای آسمانی سیل، زلزله و حوادث طبیعی مختلف، انتخاب رئیس‌جمهور افراطی و رادیکال مثل ترامپ در آمریکا، تخریب‌های سازمان‌یافته مخالفان روحانی، خرابی‌های ناشی از فعالیت‌های دولت احمدی‌نژاد و حرکات سازمان‌یافته دلواپسان در ماجرای دی ۹۶ و آبان ۹۸ از شرایط سخت دولت حکایت دارد و ما با توجه به این شرایط باید دولت را نقد کنیم.

 

کلانتری با اشاره به برخی از انتخاب‌های مسئولان اجرایی، بیان کرد:

حل مشکلات صندوق‌های قرض‌الحسنه ورشکسته دولت دهم و بحث گرانی بنزین و اتفاقات بعد از آن و سکوتهایی که بعد از آن رخ داد باعث شد که عملکردش تحت الشعاع آنها قرار بگیرد.

البته در همین شرایط نیز فعالیت‌های اقتصادی و اجرای پروژه‌های مهم در کشور ایجاد شده که جای تقدیر دارد.

افزایش تولیدات پتروشیمی، گسترش فضاهای مجازی، رسیدگی به مناطق محروم و گسترش آب و برق و گاز و گسترش مراکز بهداشتی از موفقیت‌های او بود.

به نظر می‌رسد روحانی در انجام فعالیت‌های خود تنهاست و بیشتر معاون اولش، رئیس دفتر، سخنگوی دولت، رئیس انرژی اتمی، وزیر خارجه و تا حدودی هم وزیر نفت با او همراه هستند و بقیه کاری در دفاع از دولت نمی‌کنند، از طرفی ستاد تبلیغات و رسانه‌های او هم قوی عمل نکرد.

 

*** حمایت اصلاح‌طلبان از دولت حسن روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶

 

وی با اشاره به حمایت اصلاح‌طلبان از دولت روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶، تصریح کرد:

اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط آن سال‌ها و برای این که کشور در مسیر اصلاح‌طلبی و حفظ منافع ملی قرار گیرد، از او حمایت کرده و آن حمایت را در شرایط آن زمان درست می‌دانم. به‌ خصوص در دوره دوم که برجام تصویب شده بود و ما منتظر اثرات درازمدت آن بودیم.

البته با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی کار برای دولت سخت شد.

 

کلانتری در ادامه افزود:

باید این حقیقت را درک کنیم که دولت روحانی دولت اصلاح‌طلب نبود و شما زمانی که به وزرا و استانداران کشور نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که حدود ۱۰ درصد آنها را هم نمی‌توان اصلاح‌طلب در نظر گرفت.

در حقیقت سیاست‌های اصلی دولت روحانی توسط حلقه اول او را که اصولگرایان و اعتدالیون تشکیل می‌دهند، انجام می‌شد.

 

*** حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

 

این عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب گلستان در مورد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهور، گفت:

اصلاح‌طلبان به دنبال اصلاح و حفظ منافع مردم بوده و برای شرکت در انتخابات احساس مسئولیت اجتماعی کرده و حتماً تلاش خواهد کرد تا حضور مؤثر و مفید داشته باشند.

البته ما هم سیاست ورزی را در بخش حاکمیت و به دست گرفتن قدرت انجام می‌دهیم و هم اصلاحات جامعه‌محور را مدنظر خواهیم داشت.

اگرچه فعلا شرایط چندان مناسبی برای انتخابات وجود ندارد، اما نباید ناامید شویم و اصولاً یک کنشگر سیاسی نباید نسبت به جامعه بی‌تفاوت باشد.

 

وی در ادامه افزود:

باید مراقب باشیم که در زمین رقبا قرار نگیریم.

دولت پنهان و مافیای قدرت ثروت با روش‌های قانونی و غیرقانونی تلاش می‌کنند تا دولت را نا کارآمد نشان داده و مردم را ناامید کرده تا مشارکت حداکثری نداشته باشند و تجربه ثابت کرده در انتخابات با مشارکت حداقلی مردم مانند انتخابات مجلس یازدهم، آن‌ها پیروز میدان خواهند بود.

کلانتری با تاکید بر این که انتخابات بهار سیاست ورزی است و هیچ حزب سیاسی و هیچ کنشگر سیاسی نمی‌تواند این فرصت مهم را نادیده بگیرد، اظهار کرد:

معنی این جمله من شرکت در انتخابات با هر شرایط نیست. ما اصلاح‌طلبان اصول و مبانی داریم که کلیات آن در آذرماه ۱۳۸۷ با عنوان دیروز، امروز و فردای ایران در آینه‌ی اصلاحات منتشر شد.

ما به این اصول هویت‌ساز خود پایبند بوده و البته باید آن‌ها را بروز کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به تشکیل جبهه اصلاحات ایران توسط احزاب اصلاح‌طلب و نخبگان حقیقی، گفت:

ما در انتخابات سال ۱۴۰۰ با کاندیدای شاخص اصلاح‌طلب وارد عرصه انتخابات شده و برای اداره کشور برنامه اصلاحی خود را به‌صورت شفاف و روشن با مردم در میان خواهیم گذاشت.

باید با همکاری و هماهنگی همه احزاب اصلاح‌طلب و نخبگان جامعه مسائل را برای مردم بیان کرده و خطر بازگشت پوپولیسم را یادآور شویم.

 

کارشناس ارشد علوم سیاسی با اشاره به احتمال حضور کاندیدای نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ و یادآوری دیدگاه امام (ره)در این زمینه، این ورود را تنها در صورتی که فرد به عرصه نظامی بازنگردد قابل قبول دانست.

 

وی در ادامه افزود:

اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند که در ابتدا در انتخابات با کاندیدای شاخص خود حضور یافته و اگر شورای نگهبان کاندیدای آن‌ها را رد صلاحیت کرد، ضرورتی برای ائتلاف با دیگر کاندیداها نداشته و هزینه عدم مشارکت مردم در انتخابات بر عهده مسئولان و زمامداران جامعه خواهد بود.

اصلاح‌طلبان اگر به مرحله‌ای برسند که گوش شنوایی پیدا نکنند باید ضمن حضور فعال در جامعه با مردم صحبت کرده و در جهت تقویت جامعه مدنی تلاش کنند.

قطعاً جامعه مدنی آگاه از حقوق و وظایف و آگاهی‌های شهروندی مطمئناً خواهد توانست صدای اصلاح‌طلبان را تقویت کند تا حتی آنهایی که حاضر به اصلاح و تغییر نیستند، آن را بشنوند.

 

کلانتری با بیان این که لازمه این کار داشتن مواضع شفاف، صریح و شجاعانه و البته قانونی و مسالمت‌آمیز از یک سو و تکاپو و جنبش فکری و سیاسی و تشکیلاتی است، گفت:

اصلاح‌طلبان نیازمند بازنگری و بازسازی دیدگاه‌های خود متناسب با شرایط امروز هستند.

آن‌ها باید در گفتمان جدید به مسئله معیشت مردم توجه ویژه کرده و در سطح رسانه‌های مکتوب و مجازی به طرح دیدگاه‌های خود بپردازند.

 

وی در ادامه افزود:

اصلاح‌طلبان با تحلیل صحیح از وضع موجود و شرایط جامعه بر سر مهم‌ترین و مبرم‌ترین مشکلات و بحران‌ها و راهکارهای آن به تصمیم و اجماع برسند و بر اساس این تصمیم و اجماع گفتمان سازی کنند.

حتماً باید ضمن حفظ و دفاع از گفتمان‌های قبلی گفتمان‌های جدیدی را بر اساس نیاز جامعه طراحی کنیم.

 

*** نقش سیاست خارجی در حل مشکلات اقتصادی

 

کلانتری با اشاره به نقش سیاست خارجی در حل مشکلات اقتصادی، گفت:

یکی از موانع مهم در حل مشکلات اقتصادی و توسعه پایدار کشور مشکلات موجود در مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی است.

حل مشکلات اقتصادی از طریق تجدیدنظر در سیاست خارجی باید اصلی‌ترین گفتمان اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی باشد.

باید فضای گفتگو را در میان همه اندیشمندان و نخبگان جامعه گسترش دهیم.

عده‌ای از دلواپسان در کشور هستند که برای حذف اصلاح‌طلبان حاضرند منافع کشور را به خطر انداخته و کشور را در وضعیت تحریم قرار دهند.

البته آن‌ها نفس مذاکره را رد نمی‌کنند، بلکه ادعا دارند که دولت و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند مذاکره مطلوب را انجام دهند و اگر خودشان باشند مشکلی با انجام مذاکره ندارند.

 

مسئول سازمان معلمان گلستان در مورد نقش احزاب در توسعه و مشارکت سیاسی، بیان کرد:

هدف از تشکیل احزاب جلوگیری از خودکامگی، استفاده از دانش دیگران، رفع نیازهای فکری، احترام به افکار و عقاید دیگران، تصمیم‌گیری و تصمیم سازی متقن و منظم، نجات از فردگرایی و اجتماع گریزی، گسترش امنیت در میان جامعه، شفاف‌سازی امور و توسعه و مشارکت مردم است.

 

وی در مورد نگاه اصلاح‌طلبان به جامعه و کشور، گفت:

اصلاح‌طلبان برای توسعه پایدار و همه‌جانبه، پاسخگویی در برابر شهروندان و با اعتقاد به مبدأ و معاد حرکت‌های خود را ساماندهی کرده و برای ایجاد تحولات ساختاری مبنی بر آموزه‌های دینی، اخلاقی، انگیزه‌های الهی، تقوا و فضائل انسانی تأکید کرده و در جهت توسعه همه‌جانبه و پایدار حرکت می‌کنند.

باید این حقیقت را درک کنیم که توسعه سیاسی و اجتماعی بدون توسعه اقتصادی معنی و مفهومی ندارد.

ما برای رسیدن به رشد و پیشرفت، رفاه، امنیت و آزادی به توسعه متوازن نیازمندیم.

 

*** دولتی مقتدر و قوی با پشتوانه و مشارکت حداکثری مردم

 

به گزارش منتخبین، مسئول سازمان معلمان گلستان در پایان خطاب به مسئولان و زمامداران کشور و استان، اظهار داشت:

در شرایطی که کشور دچار بحران‌های مختلف داخلی و خارجی است و تحریم‌های بین‌المللی ما را در شرایط ناگواری قرار داده، باید شرایط را برای حل مشکلات مردم به ‌خصوص مشکلات اقتصادی فراهم کنیم.

باید دولتی مقتدر و قوی با پشتوانه و مشارکت حداکثری مردم را در سال ۱۴۰۰ تشکیل دهیم.

برای مشارکت حداکثری، به رقابت حداکثری نیازمندیم و برای رقابت حداکثری باید زمینه و حضور همه کاندیداهایی را که دل در گرو اقتدار و امنیت این کشور دارند، فراهم کرد و میزان نیز رأی و حضور مردم است.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=3709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.