• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5
رییس خانه معدن:

در ادغام صنعت، تجارت و معدن به اهداف خود نرسیدیم/ طرح تفکیک در بلندمدت قابلیت اجرایی ندارد

  • کد خبر : 8694
  • 16 شهریور 1401 - 17:18
در ادغام صنعت، تجارت و معدن به اهداف خود نرسیدیم/ طرح تفکیک در بلندمدت قابلیت اجرایی ندارد

رییس خانه معدن با بیان اینکه در ادغام صنعت، تجارت و معدن به اهداف خود نرسیدیم و تولید کشور آسیب دیده است، طرح تفکیک وزارت صمت را طرحی مشروط دانست که قابلیت اجرا در بلندمدت را نیز ندارد.

رییس خانه معدن با بیان اینکه در ادغام صنعت، تجارت و معدن به اهداف خود نرسیدیم و تولید کشور آسیب دیده است، طرح تفکیک وزارت صمت را طرحی مشروط دانست که قابلیت اجرا در بلندمدت را نیز ندارد.

 

*** تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

به گزارش منتخبین به نقل از صنایع، تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت این روزها تبدیل به یکی از اهداف و برنامه‌های جدی دولت سیزدهم شده است.

از همان ابتدای اعلام این تصمیم مخالفان و موافقان بسیاری اظهار نظرات خود را در رسانه‌ها مطرح کردند.

موافقین تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی معتقدند به دلیل حجم زیاد کار این وزارتخانه و عدم توان رسیدگی به تمامی بخش‌های تحت مدیریت آن توسط یک متولی این اقدام باید انجام شود.

اما در طرف مقابل، مخالفین این طرح نیز معتقدند صنعت و تجارت باید در کنار یکدیگر باشند و جدا شدن این دو حوزه از دیگر به منزله ایجاد تداخل در بازار، بین محصولات تولید داخل و محصولات وارداتی مشابه است.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت بررسی هرچه بیشتر ابعاد این موضوع از نگاه فعالین معدنی و صنعتی کشور گفتگوی اختصاصی را با رئیس خانه معدن ایران انجام داده است که در ادامه خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** تفکیک وزارت صمت، آری یا خیر؟

 

محمدرضا بهرامن در ابتدای این گفتگو پیرامون تفکیک وزارت صمت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، اظهار داشت:

در خصوص این اقدام دو نگاه وجود دارد.

زمانی که تصمیم گرفته شد این وزارتخانه‌ها با هم ادغام شود ما با نگاه‌ها و مطالعاتی که داشتیم، برای دولت نگران بودیم که آیا این چابک‌سازی می‌تواند اتفاق بیافتد یا خیر؟

علیرغم اینکه اعتقاد داریم این سه وزارتخانه بایستی در کنار هم باشند، معنای این را متوجه نمی‌شویم که چرا باید جدا شوند و اگر جدا شوند با چه هدفی باید انجام گیرد.

علیرغم میل باطنی و به دلیل اینکه متاسفانه نتوانستیم به هدف واقعی که نگران آن بودیم؛ یعنی رسیدن به یک چابک‌سازی کامل برسیم و الآن متوجه شدیم که این چابک‌سازی انجام نشده.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

امروز در کشور وزارتخانه‌ای به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که دارای یک متولی است، متولی وزارت صمت صرفا به خاطر جریان‌های بازار آسیب‌پذیری را کامل دارد لمس می‌کند و همچنین بخش تولید کشور در حال آسیب خوردن است که در سیاست‌گذاری‌ها همه با یک نگاه دیده می‌شود.

 

*** رمز موفقیت تفکیک وزارت صمت

 

به گزارش منتخبین، رئیس خانه معدن در پایان این بخش از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد:

بسیاری از جوامع و کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه که کشور ما یکی از این کشورها است، همواره صنعت و تجارت را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا بتوانند بروکراسی را به حداقل برساند، اما علیرغم میل باطنی امروز چاره‌ای جز تفکیک نداریم و باید تن به تفکیک صنعت و تجارت از یکدیگر دهیم.

همچنین دولت بایستی مدیریت وزارتخانه جدید را به نحوی انجام دهد که این وزارتخانه را کاملا منفک نکنند بلکه مدیریت آن را به طریقی جدا کنند که مدیریت جدا و مستقل شده بخشی از نیازهای جامعه را به طور کامل مخصوصا در شرایط بحرانی که امروز با آن رو به رو هستیم نظیر امنیت غذایی مرتفع سازند.

همچنین در کشور مشکلی برای تامین قطعات و تجهیزات لازم نداریم و بخش بازرگانی کشور بدون وجود مشکلی فعالیت می‌کند.

بنابراین اگر نگاه ما غیر از این مسیر باشد بهتر است بخش تجارت را به صورت مستقل ببینند و ما می‌پذیریم نگاه‌هایی که به بخش معدن آسیب می‌زند جدا شود.

اما این شرایط نمی‌تواند در طولانی مدت مطلوب جوامع در حال توسعه باشد.

چرا که جوامع در حال توسعه انسجام این دو حوزه را قطعا در کنار خود می‌پذیرد.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=8694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.