• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4
یادداشت

ایرادات مجمع ایراد نیست

  • کد خبر : 10086
  • 05 تیر 1402 - 13:49
ایرادات مجمع ایراد نیست

ایراداتی که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت به تناسبی شدن انتخابات گرفته واقعا ایراد نیست، آنها می گفتند نظام انتخابات تناسبی عادلانه نیست در صورتی که هرکس که به نظام های انتخاباتی اشراف داشته باشد نظام تناسبی را عادلانه ترین نظام می داند.

ایراداتی که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت به تناسبی شدن انتخابات گرفته واقعا ایراد نیست، آنها می گفتند نظام انتخابات تناسبی عادلانه نیست در صورتی که هرکس که به نظام های انتخاباتی اشراف داشته باشد نظام تناسبی را عادلانه ترین نظام می داند.

 

*** ایرادات مجمع ایراد نیست

 

به گزارش منتخبین، جعفر قادری در یادداشتی به ایرادات مجمع به انتخابات تناسبی تهران، پرداخت و نوشت:

این نظام اکثریتی که ما در کشور داریم در هیچ جای دنیا وجود ندارد و این نظام صرفا برای حوزه های تک نماینده ای است و اگر بخواهیم در تهران نظام اکثریتی داشته باشیم باید تهران را به سی حوزه تک نماینده ای تقسیم کنیم ولی اینکه بیاییم دقیقا در حوزه های چند نماینده ای اکثریتی را اجرا کنیم کاملا غلط است، دقیقا در حالت نظام اکثریتی نه تنها حاکمیت اکثریت بر اقلیت نیست، بلکه در حاکمیت اقلیت منسجم بر اکثریت غیر منسجم است.

در نتیجه نظام اکثریتی کاملا غیر عادلانه است .در نظام تناسبی هر جریانی متناسب با سهم خود از کل آرا می تواند کرسی بگیرد و کاملا عادلانه است.

ایراد دیگری که گرفته اند این است که انتخابات تناسبی مخالف شایسته سالاری است در حالی که نظام تناسبی عین شایسته سالاری است، به لحاظ اینکه در نظام اکثریتی کل افراد لیست رای می آورند و حتی اگر چوب خُشک هم در لیست باشد رای خواهد آورد و این شایسته سالاری نیست، ولی در نظام تناسبی هر جریانی متناسب با وزن رای خود کرسی می گیرند و افراد ضعیف فهرست رای نمی آورند و این افراد توانمند و شاخص هستند که رای می آورند.

ایراد دیگر اینکه گفته اند این تبعیض است ،چرا فقط تهران ولی بقیه حوزه ها نه ؟این در حالی است که اگر حوزه دیگری را در نظر گرفته بودیم و می گفتیم شیراز یا مشهد می گفتند چرا این شهرها و بقیه نه؟این ایرادی است که اصلا ایراد نبود.

متاسفانه درجلسه گذشته گفتند نظام تناسبی باید بیشتر به فهرست ها بها بدهد و به افراد بها ندهد و ما با اصلاحاتی که انجام دادیم نقش فهرست ها را پر رنگ تر کردیم و به جلسه آوردیم و در این جلسه برعکس جلسه قبل ایراد می گرفتند که سیاست های کلی کشور در حمایت از افراد است چرا آمده اید رنگ حزب ها را پر رنگ کرده اید.

در صورتی که خودشان می دانند در نظام تناسبی افراد دیگر کنار فهرست ها قرار نمی گیرند و نظام تناسبی دقیقا نظام رقابت فهرست ها است.

فهرست می‌تواند باز یا بسته باشد ولی اینکه ما بیاییم کنار فهرست اسم افراد را هم به صورت منفرد بیاوریم در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

تناقضاتی که در مطالبات آقایان وجود دارد ما را ناچار می کند که یک مدل اختراعی ابتکاری را درست کنیم که در این مدل اختراعی ابتکاری ممکن است بعضی بخش ها را درست می کنیم ممکن است بعضی بخش ها مشکل داشته باشد.

در مجموع آنها می خواهند با عینک حداکثری به مدل تناسبی نگاه کنند و این اصلا شدنی نیست.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=10086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.