• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4
منتخبین گزارش می‌دهد:

نشست سه‌جانبه کمپ دیوید و تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در آسیا در جهت تقابل با چین

  • کد خبر : 10927
  • 29 مرداد 1402 - 12:35
نشست سه‌جانبه کمپ دیوید و تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در آسیا در جهت تقابل با چین

آمریکا همواره سیاست‌های تهاجمی را برای مقابله با چین در موضوعات مختلف در پیش گرفته است و نشست سه‌جانبه با مقامات ارشد کره جنوبی و ژاپن در کمپ دیوید در راستای این سیاست‌ها است.

آمریکا همواره سیاست‌های تهاجمی را برای مقابله با چین در موضوعات مختلف در پیش گرفته است و نشست سه‌جانبه با مقامات ارشد کره جنوبی و ژاپن در کمپ دیوید در راستای این سیاست‌ها است.

 

*** نشست سه‌جانبه کمپ دیوید و تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در آسیا

 

به گزارش منتخبین، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و سران کره جنوبی و ژاپن شدیدترین محکومیت مشترک خود را تاکنون نسبت به آنچه «رفتار خطرناک و تهاجمی» چین در دریای چین جنوبی خواندند، اعلام کرده و با تعمیق روابط نظامی و اقتصادی موافقت کردند.

به گزارش «سیدنی مورنینگ هرالد»، بایدن با سران متحدان اصلی واشنگتن در آسیا، یعنی «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی و «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن در تلاش برای طرح ائتلافی در برابر قدرت رو به رشد پکن و آنچه تهدیدات هسته‌ای کره شمالی خوانده شده، نشستی برگزار کرد.

در بیانیه مشترک کمپ دیوید، مقام‌های ارشد این سه کشور متعهد به ایجاد خط تلفنی برای مشورت فوری با یکدیگر در طول بحران و هماهنگی پاسخ‌ها به چالش‌های منطقه‌ای، تحریکات و تهدید‌های مؤثر بر منافع مشترک شدند.

آن‌ها همچنین موافقت کردند که سالانه رزمایش‌های نظامی سه جانبه برگزار کنند و تا پایان سال ۲۰۲۳ اطلاعات لحظه به لحظه درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی را به اشتراک بگذارند. این کشور‌ها توافق کردند سالانه نشست‌های سه‌جانبه برگزار کنند.

 

*** هدف بایدن از برگزاری این نشست

 

به گزارش «نیکی»، نشان دادن وحدت به ظاهر تزلزل‌ناپذیر با ۲ متحد کلیدی منطقه‌ای واشنگتن پیش از نشست احتمالی با «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در پاییز، بخش مهمی از استراتژی امنیتی بایدن در شرق آسیا را تشکیل می‌دهد.

«میریا سولیس»، مدیر مرکز مطالعات سیاست شرق در موسسه «بروکینگز» گفت: برای چین، این نشان می‌دهد که افزایش تحرکات نظامی و رفتار چین، انگیزه‌های قوی برای این سه کشور ایجاد می‌کند تا همکاری‌های امنیتی را تعمیق بخشند.

وی گفت: هدف آمریکا تقویت اتحاد بین این سه کشور است تا پکن نتواند بین آن‌ها شکاف ایجاد کند.

زمان برگزاری اجلاس کمپ دیوید بر اساس ۲ محاسبه بود؛ یکی تقویم سیاسی است. سال آینده جهان شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ژانویه، انتخابات سراسری کره جنوبی در آوریل و رقابت ریاست برای حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در ماه سپتامبر خواهد بود؛ و سرنوشت سیاسی خود بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر تعیین خواهد شد.

ثانیاً، بایدن می‌خواست پیش از دیدار با «شی»، اتحاد سه‌جانبه را به نمایش بگذارد. آمریکا به دنبال دیدار بایدن و شی در ماه نوامبر در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در کالیفرنیا است.

 

*** سیاست تحریک‌آمیز و تهاجمی آمریکا در موضوع تایوان

 

کارشناسان می‌گویند که آمریکا در بسیاری از امور حساس، از جمله موضوع تایوان، سیاست تحریک‌آمیز و تهاجمی علیه چین را در پیش گرفته‌اند.

چین نیز در ماه‌های گذشته میران هشدار‌های خود به آمریکا درباره دخالت در امور داخلی این کشور را به طور واضحی افزایش داده است. بنابراین، دولت بایدن نباید انتظار داشته باشد که بدتر شدن روابط دوجانبه در صورتی که برای اصلاح اشتباهات خود صداقت نشان ندهد، قابل مدیریت باشد.

 

*** تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در منطقه هند و اقیانوس آرام

 

به گزارش «آسوشیتدپرس»، آمریکا در رشته‌ای از اقدامات با هدف مقابله با پکن و اطمینان دادن به متحدان خود در منطقه هند و اقیانوس آرام مبنی بر اینکه آمریکا در برابر تهدیدات چین و کره شمالی در کنار آن‌ها خواهد ایستاد، در حال گسترش حضور نظامی خود در آسیا است.

اقدامات آمریکا از ژاپن تا جزایر سالومون را شامل می‌شود. این موضوع شامل رزمایش‌های نظامی بیشتر و پیشرفته‌تر در منطقه و چرخش نیرو‌های اضافی در مناطق کلیدی رو به تنگه تایوان و دریای چین جنوبی است.

آمریکا مانور‌های نظامی در مقیاس بزرگ را سال گذشته از سر گرفت، از جمله رزمایش هوایی با حضور بمب افکن‌های استراتژیک در نوامبر.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=10927

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.