رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه مدیران دولتی که در نشست تبلیغاتی شرکت کنند باید پاسخگو باشند، اعلام کرد، پیامک میشود که احراز صلاحیت شدید یا نشدید.
*** روند انتخابات مجلس و خبرگان رهبری
به گزارش منتخبین، سیدمحمدتقی شاهچراغی با حضور در راسنه ملی درباره روند انتخابات مجلس و خبرگان رهبری تا تحقق سیاست های کلی انتخابات در وزارت کشور با اشاره به اینکه «آخرین آمار از ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان ۳۷ نفر در روز اول و اضافه شدن ۱۰ نفر نسبت به دوره قبل است»
وی درباره ثبت نام از داوطلبان در قم توضیح داد:
همانطوری که بعضی از آقایان علما و مجتهدین در قم حضور دارند، فرمانداری های مراکز استان ها ثبت نام میکنند از داوطلبان خود حوزه انتخابیه آن استان در ستاد وزارت کشور و فرمانداری قم از همه کسانی که برای هر جای کشور ، همه کشور بله ثبت نام می کنند و قم هم برقرار است.
*** عملکرد هیات اجرایی انتخابات خبرگان در این دوره
وی همچنین درباره فرآیند انتخابات مجلس خبرگان بر اساس آییننامه این مجلس گفت:
قانون تعریف کرده که آیین نامه انتخاباتی مجلس خبرگان را خود مجلس خبرگان مصوب میکند ، مبنا آن است و به همین دلیل بر اساس آن شکل میگیرد و آن مسیر ادامه دارد. منتها یک دو سه تا نکته پیش آمده در قانونی که در این مقطع جدید است، در گذشته هیات اجرایی انتخابات خبرگان مجزا بوده از هیات اجرایی مجلس مثلا شورای اسلامی که همزمان است ، منتها برای این که هم یک انسجام بیشتری پیدا بکند ، هماهنگی بشود پیشنهاد داده شد، در مجلس قبلی خبرگان در صحن برده شد ، مصوب شده الان هیاتهای اجرایی در کشور و حوزه های انتخابیه مشترک این تنها تغییری که در قانون کرده و بر اساس آن قانون ثبت نام ادامه دارد.
*** تفاوتهای این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان با دوره قبل
وی در توضیحی کلی درباره انتخابات ۱۴۰۲ که در یازدهم اسفند برگزار خواهد شد یادآور شد:
قانون انتخابات؛ اولا قانون جدید شده، یک تغییراتی در آن پیش آمده مثل پیش ثبتنام که برای مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده، مثل ثبت نام غیر حضوری یا الکترونیکی، اینها چیزهایی است که در قانون جدید آمده، شما مستحضرید در دورههای قبل فرمانداریها تجهیز میشدند داوطلبان مراجعه میکردند، این تغییراتی در قانون جدید آمده البته در مدت زمان رسیدگی فرآیندها یا تغییراتی پیش آمده؛ ابتدا پیش ثبت نام بود در مجلس شورای اسلامی که بعد از زمانی که داده شد باید ۶ دستگاه پاسخ میدادند برای تطبیق مدارک، در مجلس شورای اسلامی بعد خبرگان را هم عرض میکنم، چون یازدهم اسفند همزمان برگزاری انتخابات هست.
در مرحله پیش ثبت نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی فقط تطبیق مدارک است، یعنی نه احراز صلاحیت است نه عدم احراز است، مثلا کسی آمده مدرک تحصیلی اش را بارگذاری کرده، وزارت علوم موظف بود که این مدرک را تایید بکند یا تایید نکند، منطبق بر قانون؛ ثبت احوال، دادستانی کل، وزارت امور خارجه، نیروی انتظامی، بحث خدمت نظام وظیفه … ۶ دستگاه، بر اساس آن این کار انجام شد، کسانی که ناقص پاسخ داده بودند و یا واجد شرایط بر اساس تطبیق قانون مدارک نبودند، مثلا مدرک را بارگذاری کرده بود وزارت علوم مدعی بود که، مدعی که برابر قانون میگفت این معادل است و معادل را مثلا یک سازمان غیر دانشگاهی که وزارت علوم تایید نکرده صادر شده، نمیپذیرفت، مدرکی که اخذ کرده بود. البته معادلهایی را که وزارت علوم تایید کرده بود میپذیرفت، اینها اعتراض میکردند در سامانه وقتی در سامانه اعتراض میشد مجددا اینها به مراجعی که پاسخ دادند بازگشت داده میشد که فرد معترض است پاسخ بدهید، بخشی از داوطلبان ادامه ندادند و شاید هم احتمال هم میرفت که بعضی از کسانی که میآیند فقط میخواهند مرحله اول را عبور بکنند، کسانی که کد رهگیری گرفتند و بعد پاسخها را گرفتند آماده شدند برای مرحله ثبت نامی که سوم آبان ساعت ۱۸ پایان آن بود.
مرحله دوم برای ورود به ثبت نام اصلی است، بعد از آن پایان سوم مدارک ظرف ده روز مراجع استعلام کننده باید پاسخ بدهند به وزارت کشور در اختیار هیاتهای اجرایی قرار میگیرد به مرور در اختیار قرار داده شد، تا هجدهم هیاتهای اجرایی باید تطبیق بدهند و نظر خودشان را به هیات نظارت استانی اعلام بکنند، بعد هیات نظارت استانی که حالا ما این جا دیگر مراحل اعتراضات هم داریم حالا میخواهید جای دیگر به آن بپردازیم که چطور میتوانند داوطلبان اعتراض کنند اگر نظرتان است همین جا من عرض میکنم، بعد از هیات نظارت استانی که بخشی از کار را انجام میدهد به هیات نظارت مرکزی میرود و بعد نهایتا شورای نگهبان که در قانون جدید برای این که دقت بیشتری بشود و به جهت این که حجم بیشتری هر دوره ما ثبت نام داشتیم، الان این دوره به نسبتهای دور قبل، دوره قبل نسبت به دوره قبلی خود همین طور جمعیت اضافه شده، دورهی بررسیهای هیات نظارت و شورای نگهبان بسیط دیده شده و مدت آن طولانی است، ۵۰ روز برای هیات نظارت مرکزی پیش بینی کردند و یک ماه برای شورای نگهبان است مرحله به مرحله میرود تا در قانون برای مجلس شورای آخرین مرجعی که میتواند اظهار نظر بکند و به صورت قطعی احراز یا عدم احراز اعلام کند شورای محترم نگهبان است.
در مجلس خبرگان برابر قانون بواسطه این که کسانی که میآیند الزاما باید اجتهاد شان تایید شده باشد یا باید مدرک ارائه بدهند باید در آزمون شرکت بکنند مگر کسانی که برابر قانون اجتهادشان توسط مقام معظم رهبری تایید شده باشد و یا کسانی که در دوره قبلی مجلس خبرگان شرکت کردند که قبلا یعنی اجتهادشان تایید شده و باید در آزمون شرکت کنند که آزمون هم هنوز تکلیف قطعی نشده، خود هیات خبرگان تفاوتش با مجلس شورای اسلامی این است که مجلس خبرگان را بواسطهی این که جمعیت هدف داوطلبان از مجتهدین مشخص شده برابر قانون هستند شورای نگهبان فقهای شورای نگهبان فقط اظهار نظر میکنند، بررسی میکنند و در صورتی که صلاح بدانند از مراجع چندگانه استعلام میگیرند.
*** استعلامها چگونه است؟
شاهچراغی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است آزمون برگزار نشود و شورای فقها تشخیص بدهند؟ گفت:
نه آزمون برگزار میشود، هر کسی که قبول شد زمینه اش کارسازی می شود برای حضور در انتخابات منتها باید فقهای شورای نگهبان نهایتا لیست اصلی کسانی را که شرکت کردند تایید بکند ، تایید فقهای شورای نگهبان اصل است و مرحله پایانی است. شورای نگهبان باید به این احراز بکند که این داوطلب ولو این که اجتهاد را دارد واجد شرایط است احراز صلاحیت بکند برای حضور در مجلس خبرگان فلذا عرض کردم میتواند آن تشخیصش با خود شورای نگهبان است برابر قانون خبرگان، میتواند از مراجع ۵ گانه هم استعلام بکند برای احراز صلاحیت.
در خبرگان توسط فقهای شورای نگهبان در صورتی که لازم بود ، اختیار را قانون به فقهای شورای نگهبان داده است ، این دو تا مجموعه دو تا مسیر است در کنار هم پیش می رود تا انشاالله زمانی که آماده بشوند برای ورود به تبلیغات و انشاالله یازده اسفند حضور پرشور مردم است .
*** شرایط تایید با آزمون و بدون آزمون
وی درباره شرایط سنی ثبت نام کنندگان برای مجلس خبرگان یادآور شد:
۴۰ سال حداقل سن است، باید مدارک علمی را ارائه بدهند، سطح ۴ حوزه علمیه، کسی که مدرک پایانش را داشته باشد میتواند در آزمون شرکت بکند. البته میتواند به معنای این که باید سطح ۴ حوزه را حتما داشته باشد آزمون هم فقهای شورای نگهبان این آزمون را برگزار میکنند، دو شکل هم دارد هم کتبی است و هم شفاهی، مشروط بر این که کسی که از این مسیر عبور کرد، بعد میرود در اختیار فقهای شورای نگهبان عرض کردم بعد احراز صلاحیت توسط فقهای شورای نگهبان صورت میگیرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه «زمان آزمون هنوز نهایی نشده است و توسط خود آقایان هم مطرح میشود» درباره تایید بدون آزمون گفت:
اجتهادش تایید شده باشد یا کسانی که نماینده خبرگان هستند و در دورههای قبل این مسیر طی شده ، در صورتی که قبلا این مسیر طی شده باشد قاعدتا نیازی نیست. در غیر ازاین دو حالت باید آزمون بدهند؛ هم کتبی میگیرند و هم شفاهی که حالا جزئیات آزمون چطور است در حوزه ی خود آقایان شورای نگهبان است.
*** پیامک میشود که مثلا شما احراز شدید یا نشدید
وی در مورد انتخابات مجلس و اینکه آیا شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیتها شده است هم گفت:
نه خیر، ما سوم ثبت نام که تمام شد، مرحله به مرحله اطلاعات به هیاتهای اجرایی داده میشود ما در کشور هزار و ۲۱۸ تا هیات اجرایی داریم و ۵ تا هیات اجرایی مخصوص اقلیتهای دینی است هزار و ۲۱۳ تا هیات اصلی و فرعی، هیاتهای اصلی فرمانداریهای مرکز حوزه انتخابیه هستند مثلا بعضی حوزهها انتخابیه ۴ تا شهرستان دارد، یک شهر مرکز حوزه انتخابیه است و بقیه اش هیاتهای فرعی هستند. این اسامی به تناسب هر استان و شهرستان ارجاع میشود به هیاتهای اجرایی، هیاتهای اجرایی هم به لحاظ شکلی ثبت نامها را بررسی میکنند، فرمهایی را که بارگذاری شده در سامانه و هم استعلام مراجع ۵ گانه در مرحله اول به هیاتهای اجرایی داده میشود که اینها فرصت شان تا هجدهم است تا پایان روز هجدهمی که الان هستیم، وقتی که انجام شد این نقطه نظرات هیاتهای اجرایی به داوطلبان اعلام میشود.
پیامک میشود که مثلا شما احراز شدید یا نشدید، قانون انتخابات من یک بررسی اولیه انجام دادم و دوستان دیگر از من کاملتر کار کردند به نظر میآید برای این که رعایت حق داوطلب بشود، به شدت طرف داوطلب است، داوطلب از این مرحله که عبور کرد اگر عدم احراز به او اعلام شده باشد میتواند اعتراض بکند، به هیات اجرایی، هیات اجرایی موظف است این اعتراض را به هیات نظارت استانی بدهد، هیات نظارت استانی مرحله بعد یک مقطع زمانی بررسی میکند اگر باز این عدم احراز ابلاغ شد باز او میتواند به هیات نظارت مرکزی اعتراض بکند، هیات نظارت مرکزی و هیات نظارت استانی میتوانند نظر ماقبل خودشان را نقض بکنند یعنی هیات نظارت استانی میتواند نظر هیات اجرایی را نپذیرد برابر قانون و اختیاراتی که داده شده، بعد میرود برای هیات نظارت مرکزی، این مرحله هم باز همین گونه است.
*** سه مرحله پا به پای داوطلبان تا پیش از مرحله شورای نگهبان
شاهچراغی همچنین، خاطرنشان کرد:
یک مقطع زمانی پیش بینی شده که یک جدولی ما داریم تعریف شده هست که بحمدالله برابر همین جدول دارد کار پیگیری میشود، در این جا هم مرجع نهایی شورای نگهبان است، شورای محترم نگهبان داوطلبی اگر از هیات نظارت مرکزی هم گله داشته باشد اعتراض داشته باشد، مستندی دارد، دلایلی دارد میتواند به شورای نگهبان بدهد در هیات نظارت مرکزی ۵۰ روز وقت گذاشتند که کامل بررسی بشود، باز اگر اعتراض شد ۳۰ روز شورای محترم نگهبان وقت دارد بررسی کند و هر چه که نهایتا شورای محترم نگهبان نظر داد آن نظر نهایی و قطعی است. میخواهم عرض بکنم که یعنی کجا ما سراغ داریم که سه بار تا شورای نگهبان در دوره زمانی مثلا بیش از ۹۰ روز که هجدهم تمام میشود شما هجدهم را فرض کنید به مدت تقریبا بیش از ۹۰ روز مرحله به مرحله داوطلب میتواند همراه با این مسیر حرکت کند و نهایتا اگر استناداتی داشته باشد و ادلهای داشته باشد میتواند ارائه بدهد و بالاخره تعیین تکلیف بشود.
*** در قانون گذشته استفاده از امکانات دولت برای تبلیغات ممنوع بود ولی در قانون جدید نه
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره کافی بودن مدت تبلیغات برای شناخت مردم از داوطلبان گفت:
به هر صورت کسی که تصمیم می گیرد برای مجلس بیاید ، قانون شرایط عمومی را گذاشته و تخصص را هم گذاشته است ، فرض بر این است که این بیست و چند هزار نفری که آمدند و بعد رفتند در سیر مراحل احراز قرار گرفتند این ها هر کدام شایسته این هستند که اگر مردم به آنها رای دادند بروند وارد مجلس بشوند ، واقعیت این است که مردم باید بشناسند ، خیلی از این ها مخصوصا در شهرهای بزرگ در شهرهای بزرگ که بعضا لیستی هست و گروهی است و در شهرها عمدتا می شناسند ولی بله این مدت تبلیغات ، ولی ما برای همین عرض کردم که دولت آمده امکاناتش را دارد در اختیار قرار میدهد مثل سالن و فضاهای عمومی و حالا مساجد و حسینیه ها که امر طبیعی و جاری بوده و قبلا هم استفاده می کردند در قانون گذشته از امکانات دولت ممنوع بوده ولی در قانون جدید دولت می تواند ، الان به استان ها هم ابلاغ شده، هیات های اجرایی و ستاد انتخابات استانی لیست ها را تهیه کردند ، دارند با سازمان های مرتبط ، یک بخشی از آن هم فضای تبلیغاتی محیطی است که شهرداری ها الان آمدند پای کار و پیش بینی شده ، به نظرم می آید که با آمادگی هایی که افراد دارند و از گذشته بالاخره مردم باید اعتماد کنند و رای بدهند و همه این اعتماد در طول دوره تبلیغات نیست یک بخشی از آن منحصر به این است که افراد ، خانواده این ها شناخته شده باشند بضاعت هایشان دیده شده باشد ولی قانون چون تعریف کرده شاید هم این نکته که شما می فرمایید لازم باشد در مراحل بعدی به این دوره ی هفت روزه است اگر اشتباه نکنم برای تبلیغات تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات به این توجه شود.
این عدالت انتخاباتی که دیده شده این خیلی کمک می کند به معرفی افراد که داوطلبان خودشان را ارائه بکنند امیدواریم این اتفاق بیفتد ولی واقعا اگر نقصی دیده شود همانطور که در قانون جدید بخشی از آن اصلاح شده مجددا می تواند باز برگردد ولی باز باید برگردد به مجلس شورای اسلامی و چون قانون است قانون مجددا تصویب بشود برای این نکته ای که شما عرض کردید.
*** برخورد قانون با تبلیغات زودهنگام
وی درباره تبلیغات زودهنگام هم اظهار کرد:
همین الان در این مقطعی که ما تا هجدهم فرصت است برای هیات های اجرایی ، اگر کسی در گذشته اقدامی انجام داده باشد که احراز بشود این کار تبلیغات انتخاباتی است ، این باید پاسخ بدهد الان نمایندگان مجلس نماینده هستند ما می توانیم بگوییم نمایندگان هیچ کاری نباید بکنند یک وظیفه نمایندگی دارند ، ولی اگر همین در مسیر اجرای وظایف نمایندگی اقدامی انجام بدهند که حالا دیگر می افتد به دوره هیات های اجرایی و بعد هم هیات های نظارت ، به این برسند و اطمینان پیدا کنند این اقدام اقدام تبلیغاتی است برابر قانون تخلف است و ارائه می شود به هیات نظارت ، عرض کردم شاید فرد داوطلب بیاید اعتراض کند بگوید این نیست دلیل من این است و ادله ارائه بدهند ولی اگر نشود بله ، وقتی تخلف محسوب شود در نهایت در احراز نهایی حتما برای هر کسی که تخلف کرده در مسیر تبلیغات تا زمانی که بخواهد انتخابات شکل بگیرد شورای نگهبان و هیات اجرایی می توانند عدم احراز بزنند بالاخره ما نباید از قانون تخلف کنیم ، به نظرم این نکته ای است که حضرت آقا هم مرتب بر آن اصرار دارند ، اگر همه ی ما ، ما که مجری هستیم ، شورای محترم نگهبان ، هیات نظارت ناظرند ، داوطلبان ، همه و همه و مردمی که می خواهند رای بدهند اگر همه ما بر مدار قانون حرکت کنیم ان شاالله این مشکلات به حداقل می رسد ولی برابر قانون بله جرم انگاری شده و برابر قانون برخورد خواهد شد.
*** دولتیهایی که در نشست تبلیغاتی شرکت کنند باید پاسخگو باشند
شاهچراغی درباره رصد احتمال حضور برخی از مدیران دولتی حاکمیتی در برخی از نشست های تبلیغاتی ، انتخاباتی خاطرنشان کرد:
هم ما و هم هیات نظارت و ناظرین اساسا برای همه مدیران اجرایی کشور ، مدیران کل ، مدیران شهرستانی هر کسی که به جهت هویت حقوقی یک جایگاهی دارد ، حتما این فرمایش شما همین است نمی تواند برود حق ندارد برود ، ما به همه ابلاغ شده این اصلا قانون است و تعریف شده است ، حالا اگر کسی تخلفی می کند آن فرد باید پاسخگو باشد ولی جهت گیری دولت مر قانون است که همین است که عرض کردم فرماندار ، بخشدار ، دهیار ، مدیر کل ، هر کسی که باشد فرق نمی کند ، یعنی این که معلوم بشود این برنامه ، برنامه ی تبلیغات انتخاباتی است و فرد شرکت کرده فلذا کسی حق ندارد شرکت کند ، این اصلا طبیعی است.
هم ما و هم ستاد انتخاباتی استانی و هم همین مراجعی که بالاخره در کشور ماموریت و مسئولیت کار اطلاعاتی و امنیتی دارند رصد می کنند که مثلا فلان مدیر یا فلان جا رفته درست بوده ؟ دلیلش چه بوده و به چه جهت رفته و اگر نباشد برخورد می شود ، بنا نداریم از قانون کوتاه بیاییم و بگوییم این چون مدیر است و مدیر اجرایی است و او را می شناسند حالا خوب نیست ، این ها که اصلا پسندیده نیست ما وقتی برای داوطلب یک شرایطی را گذاشتیم که مر قانون عمل بکند می توانیم بگوییم برای مجری این نباشد و مدیر این نباشد .
وی درباره مرخصی گرفتن این افراد هم گفت:
حتی مرخصی ، بالاخره او ، مگر این که استعفا داده و بگوید ما مدیر نیستیم و می رود مثل آن مثلا داوطلب ، می رود بله آن دیگر خودش برود تو ستاد یک فردی هم مثلا تبلیغ کند ، بعنوان مدیر با مرخصی بدون مرخصی در خارج از وقت اداری قطعا ممنوع است .
*** کار تبلیغاتی در فضای مجازی حقیقی تفاوتی نمیکند
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره تبلیغات در فضای مجازی هم اظهار کرد:
بالاخره مجموعه هایی هستند که برابر قانون فضای مجازی را رصد می کنند که ما از ایشان خواهش کردیم رصد بکنند ، اگر کار تبلیغاتی در فضای مجازی و از نظر ما فضای مجازی با فضای حقیقی تفاوتی نمی کند یعنی در فضای مجازی هم الان ما این قانون و دستورالعملی که برای تبلیغات تنظیم شد و مراحل نهایی آن ابلاغ می شود باید هیات اجرایی تایید کند و بعد هیات نظارت تایید کند و اجرا شود فضای مجازی هم به مثابه فضای حقیقی دیده شده فلذا جرم انگاری که برای فعالیت تبلیغاتی خارج از عرف و خارج از قانون ، حالا عرف به معنای قانون عرض کردم ، خارج از قانون در فضای حقیقی انجام می شود در فضای مجازی هم انجام شود همین است و فرقی نمی کند تخریب دیگران و توهین به دیگران این ها چیزهایی است که دیده شده ولی این توسعه فناوری کار را سخت کرده و حساس کرده ، متنوع کرده و به همین نسبت هم ما باید خودمان را آماده کنیم و این شرایط ، بحمدالله آماده شده همه جهت گیری ها همین است که برای همه ابعاد موضوع برای این که آن ۴ نکته ای که آقا فرمودند و حضرتعالی در ابتدای جلسه به آن اشاره کردید انشاالله دیده شود و باور ما این است که مردم در انتخابات تیر خلاص را به دشمنان مان مخصوصا آمریکایی ها و این اسرائیلی هایی که آدم واقعا شرمنده می شود که این بچه های مظلوم و بی پناه ، انشاالله تیر خلاص را با شرکت در این انتخابات خواهند زد.
وی در بیان مطالبهای از احزاب و جناحها و احتمال برگزاری نشستهایی برای گرفتن نظر آنها هم توضیح داد:
مقدماتش فراهم شده با بعضی از مجموعه ها صحبت شده مثل خانه احزاب و این ها ، مجموعه هایی که هستند بالاخره احزاب از متن مردم در آمدند حالا هر کس به اقتضائات خودش ، توقعی هم غیر از این نیست ، وقتی که مردم میدان داری می کنند احزاب هم کم نگذارند فلذا انشاالله امیدوارم حرکت پویا و باانگیزه در مشارکت مخصوصا و در ایجاد امید آفرینی انشاالله نقش داشته باشند که باور ما این است انشاالله از همه بخش ها و همه ی تفکرات و سلائق امیدورم در این مسیر حرکت بکنند.
انتهای پیام///