• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2
سخنگوی وزارت علوم:

تشریح برنامه‌های دانشگاه‌ها برای روزهای پیش از برگزاری انتخابات مجلس

  • کد خبر : 11969
  • 01 آذر 1402 - 12:09
تشریح برنامه‌های دانشگاه‌ها برای روزهای پیش از برگزاری انتخابات مجلس

سخنگوی وزارت علوم برنامه‌های دانشگاه‌ها برای پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی و برنامه‌های گرامیداشت روز دانشجو را تشریح کرد.

سخنگوی وزارت علوم برنامه‌های دانشگاه‌ها برای پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی و برنامه‌های گرامیداشت روز دانشجو را تشریح کرد.

 

*** بسیج شجره طیبه‌ای است

 

به گزارش منتخبین، علی شمسی‌پور در نشست خبری صبح امروز که در محل وزارت علوم برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج با بیان اینکه بسیج شجره طیبه ای است و هر اتفاق مهمی که در کشور رقم بخورد با یک روحیه بسیجی صورت می‌گیرد، گفت:

انجام کار خالصانه برای خدمت به مردم شاخصه‌ ای است که یک کار بسیجی را معلوم می‌کند و کار بسیجی همیشه برکت خواهد داشت.

روز دانشجو هم نزدیک است و دانشگاهی پر از برنامه و شور خواهیم داشت، این فضا به فضای قبل از انتخابات مجلس گره می‌خورد و این روند ادامه پیدا می‌کند.

یکی از مهم ترین اتفاقات که در وزارت علوم رقم خورده است، بحث فناوری و تکنیک زنجیره تولید ایده و علم است تا برسد به تولید ثروت از آن، بالاتر از آن تولید قدرت است که وزارت علوم به این موضوعات ورود پیدا کرد و بخش‌هایی از آن انجام شده و در حال تکمیل است؛ یکی از این اقدامات این بود که وزارت علوم معاونت فناوری را شکل داد و تمرکزمان را در این بخش قرار دادیم.

این اتفاقات افتاد تا بتوانیم علم را تولید کنیم و فضایی برای مصرف آن داشته باشیم تا در راستای حل مشکلات جامعه از علم استفاده کنیم به طوریکه به قدرت و ثروت برسیم، در حوزه‌های دفاعی زنجیره علم و تولید قدرت و ثروت را داشتیم و این مسأله باعث شده قدرت بزرگی را داشته باشیم.

تنها عامل قدرت ما از قدرت علمی بود و هست و در مسائل دیگر هم به همین گونه عمل کرده‌ایم، در حوزه بهداشت و درمان از نظر علمی فوق العاده هستیم و ارتباط با صنعت در اینجا تنیده شده و ریشه های عمیق دارد.

معاونت فناوری در این بحث آغار به کار کرد، البته هنوز نوپا است و احیا شده است تا به رشد و بلوغ خود برسد.

در بحث آیین نامه ارتقا، اصول حاکم بر فناوری دیده شده است تا فناوری و ارتباط با صنعت تقویت شود و در آن می‌بینیم که نسبت به گذشته تغییراتی را داشته باشد. هدایت‌های مالی و جنبه های تشویقی باید به سمتی رود تا اساتید و پژوهشگران تشویق شوند و با پشتیبانی به سمت نیاز‌های کشور برود.

ما در زمینه نوآوری در سال ۱۴۰۰ رتبه ۶۰ بودیم و الان در رتبه ۵۳ هستیم و ۷ رتبه صعود داشتیم. تعداد واحدهای فناوری افزایش ۱۴ درصدی داشته است و تعداد فناوران در پارک‌ها ۵۰ درصد رشد داشته است. تعداد پارک‌های علم و فناوری از ۴۹ به ۵۹ رسیده و در فناوری پیشرفت داشته‌ایم.

در حوزه فرهنگی هم فعالیت‌های خوبی شکل گرفته است و یکی از اتفاقات مهمی که افتاده طرح “منش استادی” است که با تکیه بر شاگرد پروری و با برگزاری دوره‌ای تعدادی از اساتید درگیر دوره شدند.

 

*** تشریح برنامه‌های دانشگاه‌ها برای روزهای پیش از برگزاری انتخابات مجلس

 

وی با تشریح برنامه های دانشگاه ها برای روزهای پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

کار گفت‌وگو و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها سخت شد و حرف دیگری شنیده نمیشد، طی اتفاقات اخیر ما معاونت فرهنگی را به سمت گفت‌وگو هدایت کردیم تا دانشجویان صحبت کنند، نقد کنند و تمرین کنش‌گری سیاسی را در دانشگاه‌ها داشته باشیم‌.

دانشگاه محل امنی برای این گفت وگو ها است، اگر دانشجویی تخلف کند، قواعد انضباطی داریم و اگر مرتکب اشتباهی شود، ضرر نمی‌کند و مانند محل تمرین فرزندان ما می توانند از این زمین تمرین استفاده کنند و بعد از فارغ‌التحصیلی مهارت سیاست‌ورزی را کسب کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** چند هزار کدرشته محل حذف شد

 

به گزارش منتخبین، سخنگوی وزارت عتف با اشاره به برنامه های مهم وزارت علوم در حوزه آموزشی عنوان کرد:

در بحث آمایش آموزش عالی باید بدانیم چه ظرفیتهایی داریم و بر اساس آن به سمت رفع نیاز‌های کشور قدم برداریم.

براین اساس چند هزار کد رشته محل حذف شد، بورس‌های صنعتی هم ارائه شد که از این طریق دانشجویان به سمت اشتغال بعد تحصیل بروند و ۳ هزار ظرفیت ایجاد شد که عدد خوبی بود و امسال این تعداد را بیشتر میکنیم و با برنامه ریزی‌ها دانشجویان حقوقی می‌گیرند و متعهد می‌شوند برای صنعت کار کنند.

در جذب اساتید مشکلات خاصی داریم و فرایند طولانی است و عملکرد به گونه‌ای است که فرایند را طولانی‌تر می‌کند و می‌خواهیم دقت داشته باشیم تا افراد لایق را جذب کنیم و در تلاش هستیم فرایند را سریع‌تر کنیم، بر این اساس با روسای دانشگاه‌ها جلسه داریم و می خواهیم به راهکار‌هایی برسیم تا فرایند جذب تسریع شود.

کارت پایان خدمت برای اعضای هیات علمی در آخرین دوره جذب نیاز نیست، این افراد به عنوان سرباز جذب می شوند و از ۱۳ هزار نفر که در دوره ثبت نام کردند ۳۵۰ نفر کارت پایان خدمت نداشتند.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=11969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.