• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
0
منتخبین گزارش می‌دهد:

واکنش جبهه اصلاحات به آمار وزارت کشور از تایید صلاحیت شدگان اصلاح طلب

  • کد خبر : 12495
  • 03 بهمن 1402 - 8:51
واکنش جبهه اصلاحات به آمار وزارت کشور از تایید صلاحیت شدگان اصلاح طلب

سخنگوی جبهه اصلاحات نسبت به آمار وزارت کشور از تایید صلاحیت شدگان اصلاح طلب واکنش نشان داد.

سخنگوی جبهه اصلاحات نسبت به آمار وزارت کشور از تایید صلاحیت شدگان اصلاح طلب واکنش نشان داد.

 

*** واکنش جبهه اصلاحات به آمار وزارت کشور از تایید صلاحیت شدگان اصلاح طلب 

 

به گزارش منتخبین، جواد امام درباره جزئیات راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات گفت:

این راهبرد مربوط به انتخابات آتی است، اما اینکه تصمیمی در خصوص برنامه و چگونگی حضور یا عدم مشارکت در این جلسه گرفته شده باشد خیر. اما در این راهبرد وضعیت اصلاح‌طلبان و مشی اصلاح‌طلبی و آنچه که از حقوق ملت، قانون اساسی، نقش مردم و نقش محوری جامعه در ارتباط با آرای عمومی و برنامه‌های اصلاح‌طلبی الهام‌گرفته و محدودیت‌هایی که خلاف قانون اساسی مانع نقش‌آفرینی مردم و مغایر با مصالح ملت است، برشمرده شده است.

ما معتقدیم در وضعیت موجود، مطالبات مردم چندان موردتوجه نیست و مردم در تحقق مطالبات‌شان ناکام ماندند. عدم‌توجه به حوادث سال‌های اخیر و مشکلات فزاینده‌ای که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی محیط‌زیستی براثر ناکارآمدی و ناتوانی‌ها بر این حجم از نارضایتی‌ها افزوده و شرایطی را فراهم کرده که تسلط بیشتری را در مقابل خواست مردم ایجاد کرده و با برخی برخوردها شکاف بین جامعه و حاکمیت را عمیق‌تر کرده است.

آن چیزی که در فرآیند اصلاح قانون انتخابات شاهد بودیم، این بود که شرایط محدودتر و بسته‌تر شد و عملا انتخاب مردم صدمه دیده است. با رویکردهای انحصارطلبانه‌ در دوره اخیر، صحنه رقابت تا حدودی از بین رفته و عملا نهاد انتخابات بی‌موضوع شده است. اینها مواردی است که در تبیین وضع موجود به آن پرداخته شده است. روند یکدست‌سازی منجر به حذف نیروهای منتقد و توانمند در همه عرصه‌ها شده و ما در چندسال اخیر شاهد کاهش مشارکت مردم هستیم. نتیجه‌ آن هم مجلسی است که پیش‌روی ما است که به عنوان یک نهاد انتخابی، قادر به انجام آن کارویژه و منحصر به فردی که باید در حوزه قانونگذاری انجام دهد، نبوده و با تشکیل شوراهای بالادستی و نهادهای موازی عملا حق قانونگذاری و نظارت مخدوش و مجلس از آن جایگاه خودش خارج شده است.

بحث ما در این سند آن است که انتخابات باید معنا پیدا کند و نهادهای انتخابی در جایگاه خودشان قرار بگیرند و نهادهای مدنی از انفعال خارج شوند. ما باید برای آنکه حاکمیت به مشارکت جامعه احترام بگذارد، تلاش کنیم تا اداره امور به مردم واگذار شود و حقوق جامعه به رسمیت‌شناختن این حق است.

 

وی در پاسخ به این سوال که تصمیم جبهه اصلاحات برای انتخابات چیست، گفت:

تصمیم جبهه اصلاحات این است که ما باید تلاش کنیم تا حاکمیت شرایطی را فراهم کند که انتخابات معنا پیدا کند و اگر انتخابات آن جایگاه و لوازم خود را که باید از آن برخوردار باشد، پیدا نکند و شرایط حضور همه سلایق و جریانات سیاسی و تشویق و آشتی مردم با صندوق فراهم نشود، عملا جبهه اصلاحات نمی‌تواند در آن مشارکتی داشته باشد.

 

سخنگوی جبهه اصلاحات درباره آنکه آیا این جبهه در انتخابات لیستی ارائه نخواهد کرد، گفت:

برنامه ما تا لحظه آخر آن است که تلاش کنیم تا حاکمیت شرایطی را فراهم کند که به قهر مردم پایان داده شود. حاکمیت باید تلاشی در جهت تجدیدنظر در قوانین و رویه‌های گذشته که باعث ناامیدی و یاس مردم شده است، انجام دهد. در صورتی که این کار را انجام دهد، ما هم باید تلاش کنیم تا مردم به این قهر پایان دهند. این مسیر دو سویه است؛ سوی اول وظیفه حاکمیت و سوی دوم مربوط به جریانات سیاسی است.

 

امام در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان برای تجدیدنظر در بررسی صلاحیت‌ها گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند، گفت:

تنها ابزار ما گفت‌وگو است و ما آماده گفت‌وگو هستیم. اما بستر گفت‌وگو را حاکمیت باید فراهم کند. تا به امروز فرصت‌هایی به وجود آمده و اصلاح‌طلبان پیشنهادات خود را درباره آنچه که مطالبات مردم بوده و می‌توانسته راهگشا باشد و کشور را از این شرایط خارج کند تا شرایطی برای انتخابات آزاد و رقابتی فراهم شود، ارائه کردند اما متاسفانه به آن توجهی نشده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که این پیشنهادات به چه کسانی ارائه شده است، گفت:

ما در جلساتی که با رئیس‌جمهور و خانه احزاب داشتیم و همچنین همزمان با اعتراضات سال گذشته در نشست‌هایی که در شورای عالی امنیت ملی و نهادهای مسئول داشتیم، پیشنهادات خود را ارائه کردیم.

 

سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان اخیرا صلاحیت هزار نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را تایید کرد آیا از جناح اصلاح‌طلب در این لیست نامزدی وجود دارد، گفت:

اطلاعاتی در این‌ موضوع ندارم. اما قبل از آن، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد ۱۵۸۰ نفر از اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شدند که ما اطلاعات آن را نداریم. فکر می‌کنیم آن‌ها چیزی به اسم اصلاحات تولید یا وارد کردند وگرنه ما بی‌اطلاع هستیم.

 

امام در پاسخ به این سوال که چه احزابی از جبهه اصلاحات در انتخابات ثبت نام کردند، گفت:

اطلاع دقیق ندارم اما سخنگوی حزب ندای ایرانیان اخیرا اعلام کرد، طبق آماری که از افراد، احزاب و جریانات مختلف که خودشان را اصلاح‌طلب معرفی کرده بودند اخذ شده، ۶ نفر از ۴ حزب تایید صلاحیت شدند. در احزابی که نام بردند حزب اعتدال و توسعه هم بود اما این حزب عضو جبهه اصلاحات نیست.

خبر آنلاین

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=12495

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.