• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1
منتخبین گزارش می‌دهد:

غایبان روسیاه؛ آیا می‌توان این ۶۲ نفر را نماینده مردم نامید؟

  • کد خبر : 12644
  • 15 اسفند 1402 - 10:50
غایبان روسیاه؛ آیا می‌توان این ۶۲ نفر را نماینده مردم نامید؟

جلسه روز دوشنبه ۱۴ اسفند صحن مجلس به دلیل غیبت تعداد زیادی از نمایندگان و به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان برای تشکیل جلسه علنی، تشکیل نشد.

جلسه روز دوشنبه ۱۴ اسفند صحن مجلس به دلیل غیبت تعداد زیادی از نمایندگان و به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان برای تشکیل جلسه علنی، تشکیل نشد.

 

*** غایبان اولین جلسه بعد از انتخابات مجلس

 

به گزارش منتخبین، انتخابات مجلس دوازدهم جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد. به دلیل برگزاری انتخابات جلسات علنی مجلس در طول سه هفته پیش از آن برای حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه و ایام تبلیغات انتخابات تشکیل نشد. قرار بود اولین جلسه بعد از انتخابات روز دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شود.

این یعنی همه نمایندگان -به جز آنها که به دلایل موجه برای این روز مرخصی گرفته بودند- موظف بودند در جلسه روز دوشنبه شرکت کنند. با این حال به گفته محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، «به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد نمایندگان برای تشکیل جلسه علنی، نشست علنی دوشنبه ۱۴ اسفند مجلس برگزار نشد».

در آغاز جلسه امروز سه‌شنبه ۱۵ اسفند صحن مجلس شورای اسلامی، پس از قرائت دستور کار جلسه و آیاتی از قرآن کریم، محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی نمایندگان غایب جلسه روز گذشته مجلس را قرائت کرد. با قرائت نام نمایندگان غایب مشخص شد که ۶۲ نفر در روز دوشنبه غیبت غیرموجه داشته‌اند.

طبق قانون، جلسات مجلس با حضور ۱۹۱ نفر از ۲۹۰ نماینده رسمیت پیدا می‌کند. با حساب ۴ نماینده‌ای که در طول این ۴ سال به هر دلیلی از مجلس جدا شدند، یعنی تعدادی بیشتر از ۳۴ نفر هم غیبت موجه و احتمالا با مرخصی و اطلاع قبلی داشته‌اند.

بسیاری از این ۶۲ غایب غیرموجه نمایندگانی هستند که در انتخابات ۱۴۰۲ رای نیاورده‌اند اما آیا حضور نداشتن در مجلس دوازدهم به آنها این اجازه را می‌دهد که جلسات مجلس یازدهم را مختل کنند؟ از طرفی برخی از آنها هم در انتخابات به پیروزی رسیده‌اند اما باز هم آیا حضور در جشن پیروزی به آنها اجازه می‌دهد در جلسه علنی مجلس غیبت غیرموجه داشته باشند؟ مگر مجلس شورای اسلامی محل قهر و آشتی یا به قول معروف «خانه خاله» است که نمایندگان هر زمان دلشان خواست به آن بیایند و هر وقت نخواستند در جلسات آن حاضر نشوند؟

طبق قانون، مجلس جدید در هر دوره از ۷ خرداد آغاز می‌شود و نمایندگان موظفند تا آخرین ساعات ششم خرداد به وظایف نمایندگی خود عمل کنند و باید از این ۶۲ نفر پرسید به چه حقی ترک فعل کرده‌اند. در این زمینه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان موظف است با چنین نمایندگانی به شدت برخورد کند که تا پایان دوران مجلس یازدهم دیگر شاهد چنین رفتار زشتی که توهین به ملت به حساب می‌آید، نباشیم.

از سوی دیگر این غایبان موظفند در اولین نطق علنی خود در مجلس از پیشگاه ملت عذرخواهی و دلیل غیبت خود را بیان کنند.

در سال ۱۴۰۰ اعلام شده بود که هزینه هر یک دقیقه جلسه مجلس ۱۰۰ میلیون تومان است که قطعا امروز این رقم بیشتر هم شده است. با این حساب نمایندگان غایب خود را وکلای ملت می‌نامند با چه حقی خانه ملت را خالی گذاشتند و هزینه‌ای را از بیت‌المال به ملت تحمیل کردند؟ یکی از پیشنهادات برای برخورد با چنین نمایندگانی می‌تواند کسر کردن این هزینه از حقوق ماهیانه آنها باشد تا شاید ضرر مالی به آنها یاد بدهد که نباید به هر دلیل غیرموجهی خانه ملت را از وکلای ملت خالی بگذارند.

به هر حال دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ روز روسیاهی ۶۲ نماینده‌ای است که با غیبت غیرموجه خود یک روز کار مجلس را به عقب انداختند و هزینه آن را به ملت و کشور تحمیل کردند. نمایندگانی -البته اگر بتوان روی آن‌ها نام نماینده مردم را گذاشت- که باید با آن‌ها به شدت برخورد شود.

 

اسامی غائبین جلسه روز گذشته مجلس به شرح زیر است:

🔹یحیی ابراهیمی
🔹سید لفته احمدنژاد
🔹احسان ارکانی
🔹پرویز اوسطی
🔹ولی اسماعیلی
🔹حسین بامیری
🔹معصومه پاشایی
🔹علیرضا پاک‌فطرت
🔹علی جدی
🔹امیرقلی جعفری بروجنی
🔹عباس جهانگیرزاده
🔹حسین حاتمی
🔹امان‌الله حسین‌پور
🔹سید البرز حسینی
🔹عبدالناصر درخشان
🔹حسین رئیسی
🔹جعفر راستی
🔹احمد راستینه
🔹بهزاد رحیمی
🔹جلال رشیدی‌کوچی
🔹رحیم زارع
🔹علیرضا زندیان
🔹همایون سامه یح
🔹محمد سرگزی
🔹معین‌الدین سعیدی
🔹پروین صالحی
🔹محمدرضا صباغیان بافقی
🔹محمد صفری
🔹فرهاد طهماسبی
🔹روح الله عباسپور
🔹فریدون عباسی
🔹ابراهیم عزیزی
🔹محسن علیزاده
🔹علی‌اصغر عنابستانی
🔹موسی غضنفرآبادی
🔹موسی ملک‌فاضلی
🔹رسول فرخی
🔹فاطمه قاسم پور
🔹سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی
🔹غلامحسین کرمی
🔹محمد کعب عمیر
🔹حسین گودرزی
🔹محمدرضا مبلغی
🔹ابراهیم متینیان
🔹احمد محرم‌زاده
🔹سید مجتبی محفوظی
🔹حسین محمد صالحی
🔹کیوان مرادیان
🔹غلامرضا مرحبا
🔹اردشیر مطهری
🔹فاطمه مقصودی
🔹غلامرضا منتظری
🔹سید علی موسوی
🔹سید موسی موسوی
🔹سید کاظم موسوی
🔹عادل نجف زاده
🔹ابراهیم نجفی
🔹مصطفی نخعی
🔹مجید نصیرایی
🔹سید غنی نظری
🔹محمد وحیدی
🔹علیرضا ورناصری

ایسنا

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=12644

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.