• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1
منتخبین گزارش می‌دهد:

شکست سخت سوسیالیست‌های حاکم در انتخابات پرتغال

  • کد خبر : 12681
  • 21 اسفند 1402 - 12:57
شکست سخت سوسیالیست‌های حاکم در انتخابات پرتغال

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام در پرتغال از شکست سخت سوسیالیست‌های حاکم و افزایش چشمگیر آراء حزب راست افراطی چگا خبر می‌‌دهد.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام در پرتغال از شکست سخت سوسیالیست‌های حاکم و افزایش چشمگیر آراء حزب راست افراطی چگا خبر می‌‌دهد.

 

*** شکست سخت سوسیالیست‌های حاکم در انتخابات پرتغال

 

به گزارش منتخبین، در انتخابات زودهنگام پارلمانی در پرتغال، سوسیالیست‌های حاکم اکثریت مطلق خود را از دست دادند و پوپولیست‌های راست‌گرای حزب چگا به آراء قابل توجهی دست یافتند.

پس از رای‌گیری روز یکشنبه، نتایج اولیه نشان می دهد که اتحاد حزب محافظه‌کار، اتحاد دموکراتیک (AD) سوسیالیست‌ها (PS) را که حدود هشت سال در قدرت بوده‌اند، کنار خواهد زد. اما این که این روند چگونه شکل می گیرد هنوز جای سوال دارد. با توجه به شرایط اکثریت، تشکیل ائتلاف دولتی آینده در این کشور احتمالاً دشوار است. احزاب بزرگ پیش از انتخابات احتمال مشارکت پوپولیست های راستگرا در دولت را رد کرده بودند.

پس از شمارش بیش از ۹۹ درصد آرا، با حدود ۲۹.۵ درصد، AD فقط اندکی از PS که به ۲۸.۷ درصد رسید، جلوتر بود. با این حال، لوئیس مونته نگرو، نامزد اصلی این ائتلاف که یک وکیل با تجربه است شب گذشته مدعی پیروزی شد. پدرو نونو سانتوس، رقیب سوسیالیست، شکست خود را پذیرفت و اعلام کرد که به اپوزیسیون خواهد رفت.

براساس نتایج اولیه انتخابات، حزب افراطی راستگرای چگا (“کافی است”) که تازه در سال ۲۰۱۹ توسط آندره ونتورا، مفسر سابق ورزشی تلویزیونی تأسیس شد، سومین حزب قوی باقی ماند، اما به طور قابل توجهی برتری خود را نسبت به احزاب کوچکتر گسترش داد و توانست سهم آراء خود را بیش از دو برابر کند. رای حدود هفت درصدی این حزب در انتخابات قبلی در ابتدای سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۸ درصد رسید.

به این ترتیب این حزب در پارلمان لیسبون که ۲۳۰ کرسی دارد، احتمالا به جای ۱۲ کرسی، حداقل ۴۸ نماینده خواهد داشت، یعنی چهار برابر قبل. پس از شمارش تقریباً همه آرا، AD حداقل ۷۹ کرسی به دست آورد، و سوسیالیست ها به ۷۷ کرسی دست یافتند.

پیش از این انتخابات انتقادهای بین‌المللی و بخصوص از طرف مقام های اروپایی به نتیجه احتمالی این انتخابات وجود داشته است. ینس گایر، رئیس نمایندگان حزب سوسیال دموکرات در پارلمان اتحادیه اروپا نسبت به همکاری با پوپولیست های راست در این کشور هشدار داد. گییر گفت که یکی از بزرگترین تهدیدات کنونی برای اتحادیه اروپا این است که دموکرات ها به ضد دموکرات ها کمک می کنند تا قدرت بگیرند. به گفته وی حزب راستگرای پوپولیست چگا، یک حزب تک نفره و بدون برنامه واقعی است که علیه اقلیت ها تحریک می کند.»

ونتورا و دیگر نمایندگان چگا در مبارزات انتخاباتی با شعارهایی علیه مهاجران امتیاز گرفتند.

آخرین انتخابات سراسری پرتغال در ژانویه ۲۰۲۲ برگزار شد. این مسئله که پس از دو سال دوباره انتخابات در این کشور برگزار می شود به دلیل یک رسوایی فساد در داخل دولت تحت حاکمیت سوسیالیست ها بود. آنتونیو کاستا، نخست وزیر سوسیالیست مجبور شد به دلیل این رسوایی فساد در ماه نوامبر استعفا دهد و در نهایت تنها در مقام بازیگری بر سر کار بود. مارسلو ربلو دسوزا، رئیس جمهور این کشور نیز در آن زمان پارلمان را به طور رسمی منحل کرد و انتخابات زودهنگام را اعلام کرد.

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=12681

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.