• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران:

تشکیل شورای پیشگیری از تخلفات و جرائم در انتخابات در دادگستری‌های استان تهران/ تعقیب قضایی سازمان‌هایی که در زمینه قانون هوای پاک ترک فعل کنند

  • کد خبر : 11981
  • 04 آذر 1402 - 10:40
تشکیل شورای پیشگیری از تخلفات و جرائم در انتخابات در دادگستری‌های استان تهران/ تعقیب قضایی سازمان‌هایی که در زمینه قانون هوای پاک ترک فعل کنند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از تشکیل شورای پیشگیری از تخلفات و جرائم در انتخابات در دادگستری‌های شهرستان‌های استان تهران خبرداد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از تشکیل شورای پیشگیری از تخلفات و جرائم در انتخابات در دادگستری‌های شهرستان‌های استان تهران خبرداد.

 

*** معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در نشست خبری چه گفت؟

 

به گزارش منتخبین، ابوالفضل نیکوکار در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته بسیج درباره اقدامات معاونت پیشگیری درخصوص انتخابات گفت:

دادگستری استان تهران شورای پیشگیری از تخلفات و جرائم در انتخابات را در شهرستان‌های استان تهران به ریاست رییس دادگستری‌ها و دبیری دادستان‌های استان تشکیل شده است. شورای پیشگیری ۴ هدف راهبردی را در نظر گرفته است.

 

وی با اشاره به این اهداف ادامه داد:

شورای پیشگیری امنیت، سلامت را مد نظر خود قرار داده و تلاش می‌کند فضای شور و نشاط و فضای رقابتی را تضمین کند تا شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اسفندماه باشد. نگاه ما نگاه پیشگیری است. یعنی افراد را باید توجیه، هشدار و انذار دهیم تا انشاءالله بتوانیم با تشریح مفاد قوانین برای مجریان، ناظران و ستادهای انتخاباتی به پیشگیری از جرائم احتمالی کمک شود.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران تصریح کرد:

قانون قانون جدیدی است که مباحثی در خود دارد که اگر به آن توجه نشود ممکن است دچار تخلفات و جرائمی شوند و بنابراین نگاه ما نگاه پیشگیرانه است. در کنار این جرائم مهمی که مد نظر است معمولا سوءاستفاده‌هایی از اموال دولتی له و یا علیه نامزدها است. اموال دولتی در اختیار ادارات، سازمان‌ها، بخش‌های عمومی و… وجود دارد. همچنین مقامات دولتی که ممکن است از ظرفیت‌های خود علیه یا له نامزدها و یا ستادهای انتخاباتی و احزاب استفاده کنند. یکی دیگر از وظایف ما جلوگیری از تخریب چهره نامزدها در بحث تبلیغات است. همچنین جلوگیری از بحث تخریب چهره نظام است؛ برخی از نامزدها در زمان انتخابات مباحثی را مطرح می‌کنند تا با استفاده از این ظرفیت رای بیاورند. همچنین ممکن است نامزدها وعده‌های غیرقابل تحقق ارائه کرده و یا تحریک قومیت‌ها را داشته باشند که این موضوعات از اولویت‌هایی است که ما در بحث پیشگیری از جرائم دنبال می‌کنیم.

 

نیکوکار با اشاره به ماده ۷۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:

در جلسه روز چهارشنبه ما تشکیل کارگروه پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی را در رسانه و فضای مجازی را پیشنهاد دادیم که اعضای آن نیز مشخص است. این کارگروه کارگروه بالاتری در خود دارد که در معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور واقع شده است.

 

وی با اشاره به تبصره دو ماده ۸۸ قانون انتخابات گفت:

براساس این تبصره، هر جرمی که ستاد انتخاباتی نامزدها مرتکب بشوند علاوه بر فردی که مرتکب این کار شده است، مسئول ستاد و شخص نامزد هم مجازات خواهد شد. یعنی مسئولیت ستاد انتخاباتی با فرد نامزد است و اگر ستاد انتخاباتی جرمی مرتکب شود علاوه بر مرتکب و مسئول ستاد، فرد نامزد انتخابات هم مجازات خواهد شد بنابراین نامزدها باید به قانون اصلاحی انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اول مردادماه ۱۴۰۲ تصویب شده است دقت داشته باشند.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ادامه داد:

نامزدها در زمان شروع تبلیغات فقط مجاز هستند در پیام‌رسان‌های مجاز تبلیغ کنند. تاکنون تخلفی به مجموعه معاونت پیشگیری گزارش نشده است و ما در حال رصد هستیم.

 

*** سازمان صدا و سیما از تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت جلوگیری کند

 

نیکوکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به قانون ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت گفت:

فهرستی از کالاهای آسیب‌رسان تهیه شده است و به بخش‌های مختلف سازمان‌های دولتی و غیردولتی به ویژه به صدا و سیما از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است که از تبلیغ این کالاها خودداری کنند. ما به صدا و سیما ابلاغ کرده‌ایم و تاکید کرده‌ایم که از تبلیغات این کالاها جلوگیری کنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بر این موضوع نظارت کرده و دقت لازم را داشته باشند. جالب است که به طور خاص انواع سس سالاد و مایونز، انواع فرآوردهای سرخ شده در روغن بر پایه سیب‌زمینی و غلات از کالاهایی است در فهرست کالاهای دارای ممنوعیت تبلیغ آمده است و متاسفانه تبلیغ می‌شود و باید دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی رصد کرده و در این زمینه مرتکب ترک فعل نشوند.

 

*** اجرای رای ۵ نفر از مدیران وقت دستگاه‌های مختلف در زمینه قانون هوای پاک

 

وی درباره قانون هوای پاک و اقدامات این معاونت در این خصوص گفت:

ما ازچندماه گذشته در این خصوص پیش‌بینی‌هایی داشتیم و تذکر لازم را به سازمان‌های مربوطه دادیم، در حال حاضر گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف سازمان های مربوطه که در قانون دارای تکلیف هستند، ارائه شده است. در حال گزارش گیری و جمع بندی اقدامات این سازمان‌ها هستیم. اگر به این نتیجه برسیم که این روند ادامه دارد و سازمان ها مرتکب تخلفاتی شدند، قطعا نسبت به بررسی های قضایی و تعقیب قضایی اقدام می کنیم.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با بیان اینکه اوایل امسال رای محکومیت ۵ نفر از مدیران وقت دستگاه‌های مختلف به لحاظ عدم اجرای قانون هوای پاک صادر شد، گفت:

رای آنها در دادگاه تجدیدنظر قطعی و اجرا شد. کلیه سازمان‌ها هم از آن مطلع اند و اگر ترک فعل کنند مورد تعقیب قضایی قرار می گیرند.

سازمان ها در خصوص اجرای قانون هوای پاک تکالیفی دارند و باید آنرا اجرا کنند. ما تکالیف را احصا و ابلاغ کردیم. برخی از سازمان ها گزارش دادند و اعلام کردند که چه کارهایی انجام دادند. به عنوان مثال در شهریورماه امسال وزارت صمت شروع به تولید خودروهای هیبریدی کرد و جایگاه هایشان در سطح شهر مشخص است. این امر اثر برخی از عملکردهاست که باید وسیع شود تا ما اثر بیشتر آن را از هواشناسی بگیریم و به امری که چندین سال مغفول مانده سرعت ببخشیم.

 

*** میانگین فوت ۵۵۰ نفر در سال در تصادفات منجر به فوت/ در شهر تهران هر ۴۰ ثانیه یک تصادف می‌شود

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وقوع تصادف در استان تهران گفت:

در سال ۱۴۰۰ حوادث رانندگی منجر به فوت هزار و ۲۱۱ نفر شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز هزار و ۴۳۹ نفر در استان تهران در تصادفات منجر به فوت جان خود را از دست داده‌اند. به طور میانگین در شهر تهران در سال ۵۵۰ نفر در تصادفات منجر به فوت جان خود را از دست می‌دهند. به طور میانگین دو هزار و ۱۰۰ تصادف روزانه اتفاق می‌افتد یعنی هر ۴۰ ثانیه یک تصادف اتفاق می‌افتد.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با اشاره به تعداد خودروهایی که در شهر تهران تردد می‌کنند، گفت:

در تهران ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۷۱۶ دستگاه است همچنین ۴ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۳۱۸ دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد. در طول ۵ سال گذشته تلفات تصادفات فوتی در شهر تهران در سر صحنه به دلیل اقداماتی که از سوی اورژانس صورت گرفته است، کاهش پیدا کرده است. همچنین در ۶ ماهه نخست امسال ۳۵۲ نفر فوت کرده‌اند که نسبت به سال قبل که این آمار ۳۶۰ نفر بوده است دو درصد کاهش داشته است.

۵۰ درصد فوتی‌های تصادفات راکبان موتورسیکلت‌ها هستند. ۴۰ درصد از متوفیان در تصادفات عابران پیاده و ۹ درصد سرنشین‌های خودروها هستند. اقداماتی که دستگاه‌ها با پیگیری معاونت پیشگیری استان تهران انجام داده‌اند منجر به این شده است که در استان تهران ۲۴ نقطه پرتصادف برون شهری از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصلاح شده است. این اقدام مانع تصادفات شده است. ۱۵۲ سامانه ثبت و کنترل تخلفات غیرمجاز توسط اداره راهداری تعمیر و نگهداری شده است.

 

*** ثبت اسامی ۴ هزار و ۹۴۴ نفر راننده پرخطر در بانک اطلاعاتی

 

وی همچنین، ادامه داد:

۶۴ نقطه پرتصادف در شهر تهران و ۵ نقطه در شهرستان‌های استان تهران اصلاح شده است. بانک اطلاعات رانندگان پرخطر با ۴ هزار و ۹۴۴ نفر به روزرسانی شده است. اطلاعات کروکی تصادفات جرحی و فوتی در بازه ۱۳۹۸ تا پایان ۱۴۰۰ در سامانه ثبت تصادفات اداره کل راهداری بارگذاری شده است. ما امیدواریم در شهر تهران شهرداری نسبت به تعمیر و نگهداری و ساماندهی دوربین‌های کنترل سرعت اقدام کرده و دقت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

 

*** جلوگیری از تصرف اراضی ملی از طریق سامانه پنجره مدیریت واحد زمین

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پیشگیری از تخریب اراضی کشور و پیشگیری از تخلفات در این حوزه گفت:

در راستای مدیریت یکپارچه اراضی کشور از طریق نظارت ماهواره‌ای وجلوگیری از جعل استعلام‌ها و مجوزها، پنجره واحد مدیریت زمین را امسال همزمان با ۱۵ استان راه‌اندازی کردیم. هدف جلوگیری از تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی است و مدیریت آن با سازمان منابع طبیعی است و بارگذاری این اطلاعات نیز برعهده تمامی دستگاه‌های مسئول در این حوزه است.

این سامانه هم برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی منابع طبیعی اقدام می‌کند و تصاویر ماهواره‌ای و مدارکی از سوی سازمان‌ها بارگذاری شده است به طور واحد در یک جا جمع آوری و در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار می‌دهد و همچنین تغییر کاربری اراضی نیز در این سامانه انجام می‌شود. به صورت ماهواره‌ای ساخت‌و سازها در اراضی توسط این سامانه تحت کنترل قرار گرفته و اگر کسی شخصی بخواهد بدون مجوز اقدامی را انجام دهد از طریق عکس‌های ماهواره‌ای رصد و شناسایی شده و از سوی مراجع قضایی به این فرد اخطار داده می‌شود و رفع تصرف انجام می‌شود مزیت پنجره واحد زمین در همین زمینه است.

 

*** تعداد «سارقین» زندان‌های تهران از محکومان «مواد مخدر» بیشتر شد

 

نیکوکار با اشاره به اینکه یکی از جرایم دیگر در تهران سرقت است گفت:

در جرم سرقت در کل استان تهران در ۷ ماهه امسال ۱۱۵ هزار و ۷۲ فقره بوده و سرقت در شهر تهران ۶۹ هزار و ۳۹۰ فقره است. این آمار در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ که ۱۵۲ هزار و ۱۰۹ فقره بوده و در سال ۱۴۰۱ ، ۱۲۶ هزار و ۱۶۰ فقره و در سال ۱۴۰۲، ۱۱۵ هزار و ۷۲ فقره بوده است که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ ، ۱۸ درصد کاهش داشته و ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ ، ۷.۹ درصد سرقت کاهش یافته است.

 

وی همچنین در خصوص بازارهای فروش اموال مسروقه گفت:

خرید و فروش مال مسروقه و مال خری در ۷ ماهه ۱۴۰۰ ، ۱۴ هزار و ۳۲۲ فقره بوده و در سال ۱۴۰۱، ۱۰ هزار و ۲۷۴ بوده و در ۷ ماهه ۱۴۰۲، ۵۱۳۰ فقره بوده است. در دادسرای تهران بخش های مختلفی را مشخص کردیم و جاهایی که به صورت بساط کردن و دستفروشی در منطقه صابونیان بوده با همکاری منطقه ۱۶ شهرداری سرو سامان داده شده است. در منطقه خلازیر هم به این صورت است و در دادسرای تهران این منطقه هم سرو سامان داده شده است. دادسراهای ناحیه ۱۵ و ۳۴ ما از طریق دوایر اگاهی نظارت و کنترل می کند و در حوزه لاستیک فروشی نیز که لاستیک های خودروها به سرقت می رود، اقدامات لازم انجام شده و نسبت به جمع اوری و توقیف لاستیک و رینگ اقدام و تعیین و تکلیف شده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*‌** ۹۴۴۸ در استان تهران به دلیل سرقت در زندان هستند

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با اشاره به آمار محکومان سرقت در زندان‌های استان تهران تصریح کرد:

برای اولین بار در تهران، بیشترین محکومین و متهمان در زندان های سه گانه تهران ، سارقین اند و قبلا مواد مخدر بود ولی الان بالاترین جرم، سرقت است زیرا دادگستری تهران برخورد و مقابله را در برنامه دارد و نسبت به نگهداری انها و عدم اعطای نهادهای ارفاقی مثل مرخصی و آزادی مشروط و رای باز نسبت به این متهمان اقدام کرده و افرادی که سابقه دارند نمی توانند از این ظرفیت استفاده کنند. محکومین در زندان با جرم سرقت در تهران ‌۹۴۴۸ نفرند.در خصوص افراد متواری در ۷ ماهه اول سال جاری ، حدود ۳۴۷۹ فقره حکم‌ جلب در حوزه سرقت صادر شده و حدود ۳۰۰ نفر از آنها دستگیر شدند.

 

نیکوکار با تاکید بر موضوع آسیب‌های اجتماعی در استان تهران خاطرنشان کرد:

در موضوع آسیب های اجتماعی در تهران بحث معتادان متجاهر را داریم که پیگیری می کنیم. جزو اولویت های مجموعه شهرداری و استانداری و دادگستری تهران است. کودکان کار و خیابانی و زباله گرد جزو اولویت های ماست.

 

وی درباره پیماکارانی که کودکان کار را به کار می گیرند و آیا با شهرداری در این زمینه برخورد می شود، گفت:

این بخش در دادسرای تهران پیگیری می شود و جلسات متعددی گذاشتیم و شهرداری و پیمانکار اصلی شهرداری این کار را نمی کند بلکه پیمانکارانی دارند که دسته دوم و سوم هستند و این پیمانکاران برای جمع آوری زباله و لاستیک و موارد قابل بازیافت از این کودکان استفاده می کنند و از طریق دادسرای تهران آن را پیگیری می کنیم.

 

*** ۲۷ هزار و ۶۷۳ نفر در استان تهران عضو سامانه سجام هستند

 

به گزارش منتخبین، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره سامانه سجام گفت:

تعداد کاربرانی که در تهران دیده بان ما هستند وگزارشاتی که دستگاه‌های مختلف به آن دسترس ندارند را از طریق این سامانه به دادگستری اعلام می‌کنند، این گزارشات از سوی دادگستری در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد و نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کنیم. تعداد کاربران این سامانه ۲۷ هزار و ۶۷۳ نفرند. از این تعداد ۲۲ هزار و ۵۵۹ مرد و ۵ هزار و ۱۱۹ زن هستند. تعداد۸۲۰ نفر مقطع دکتری و تعداد ۳۲۰۳ مقطع کارشناسی ارشد و ۶۸۳۳ نفر مقطع کارشناسی هستند. اطلاع رسانی به سازمان ها از تخلفات پیشگیری می کند.

 

 

 

انتهای پیام///

لینک کوتاه : https://montakhabin.ir/?p=11981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.